Skargi i wnioski
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Szkole Podstawowej
im. Marii Konopnickiej w Majdanie Sopockim Pierwszym
Podstawa prawna
- Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- W szkole wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
1) dyrektora;
2) wicedyrektora.
- Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski:
1) dyrektor - w poniedziałki od godz. 8.00 do 10.00
i każdego dnia podczas obecności;
2) wicedyrektor- podczas nieobecności dyrektora.
- Na tablicy ogłoszeń dla rodziców i na szkolnej stronie internetowej (zsmajdansop.edupage.org) umieszczona jest informacja dotycząca terminu i czasu przyjmowania skarg i wniosków.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone: pisemnie, listownie, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.
- Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
- Wzór protokołu, o którym mowa w pkt. 4 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Procedury.
- Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
- Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
- Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
1) liczba porządkowa;
2) data wpływu skargi/wniosku;
3) data rejestrowania skargi/wniosku;
4) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;
5) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;
6) termin załatwienia skargi/wniosku;
7) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;
8) data załatwienia;
9) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
- Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznani.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
- Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
1) oryginał skargi/wniosku;
2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego stanowiącą załącznik nr 2 do niniejszej Procedury;
3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
4) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony
o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
1) oznaczenie organu, od którego pochodzi;
2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy
z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych
w skardze/wniosku;
3) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie;
4) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
- Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest
w sekretariacie szkoły. - Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona
w stosunku nadrzędności służbowej.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
- Skargę/wniosek rozpatruje się:
1) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
2) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
3) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana;
- Do siedmiu dni należy:
1) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu
z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;
2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;
3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów
z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;
4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;
5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Procedura wchodzi w życie z dniem 01.12.2017 roku.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Sylwester Chudy |
Odpowiada: | Sylwester Chudy |
Wytworzył: | Sylwester Chudy |
Data ostatniej zmiany: | 2018-04-17 17:42:58 |
Archiwum
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1188 |