Regulamin organizacyjny
Załącznik do Zarządzenia Nr 26/2021
Dyrektora KBP
z dnia 31 grudnia 2021 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KROTOSZYŃSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
IMIENIA ARKADEGO FIEDLERA W KROTOSZYNIE
Regulamin został opracowany na podstawie statutu Krotoszyńskiej Biblioteki Publicznej im. Arkadego Fiedlera
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Krotoszyńska Biblioteka Publiczna im. Arkadego Fiedlera zwana dalej „Biblioteką” działa
na podstawie:
- Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach (tekst jednolity Dz. U. z 2019 roku, 1479);
- Ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 194; ze zmianami.);
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2021 roku, poz. 1372, 1834; ze zmianami);
- Ustawy z dnia 24 lipca 1998 roku, o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje;
- organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. z 1998;
- roku, Nr 106, poz. 668; Nr 162, poz. 1115 i poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 84, poz. 948);
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 poz. 305, 1535, 1773, 1981, 1236, 1927; ze zmianami);
- Statutu nadanego (po zmianach) Uchwałą Rady Miejskiej w Krotoszynie Nr LIV/457/2014 z dnia 25 września 2014 roku (Załącznik nr 1 do Uchwały).
§2
- Krotoszyńska Biblioteka Publiczna im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie jest samorządową instytucją kultury, posiada osobowość prawną i jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury Gminy Krotoszyn pod poz. 1. I Organem założycielskim KBP jest Rada Miejska w Krotoszynie.
- Krotoszyńska Biblioteka Publiczna im. Arkadego Fiedlera podporządkowana jest Organizatorowi.
- Krotoszyńska Biblioteka Publiczna im. Arkadego Fiedlera samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności i wykorzystania.
- Ilekroć w regulaminie jest użyte: określenie należy prze to rozumieć:
1/ ”Organizator” należy przez to rozumieć Miasto i Gmina Krotoszyn;
2/ „Biblioteka” należy przez to rozumieć Krotoszyńską Bibliotekę Publiczną
im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie;
3/ „Dyrektor” należy przez to rozumieć dyrektora Krotoszyńskiej Biblioteki Publicznej im. Arkadego Fiedlera;
4/ „Komórka organizacyjna” należy przez to rozumieć dział, oddział, filia, samodzielne stanowisko pracy w Krotoszyńskiej Bibliotece Publicznej im. Arkadego.
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§3
- Działalnością Biblioteki kieruje Dyrektor, powołany przez Burmistrza Miasta i Gminy Krotoszyn, zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
- W skład Biblioteki wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Dyrektor;
- Główny księgowy;
- Dział Administracyjno-Finansowy : kadry, sekretariat, pracownicy obsługi;
- Dział Gromadzenia i Opracowania Księgozbioru;
- Oddział dla Dzieci i Młodzieży: wypożyczalnia, kącik czytelniczy, strefa animacji;
- Dział dla Dorosłych: wypożyczalnia, czytelnia naukowa i czasopism, strefa młodych, strefa cichej pracy;
- Regionalia;
- Strefa Multimedialna;
- Instruktor powiatowy;
- Filie biblioteczne:
Filia Nr 1 w Krotoszynie
Filia Nr 2 w Kobiernie
Filia Nr 3 w Orpiszewie
Filia Nr 4 w Biadkach
Filia Nr 5 w Chwaliszewie
Filia Nr 6 w Benicach
§4
Organizacja wewnętrzna
- Na czele Biblioteki stoi dyrektor, który zarządza podległą mu placówką
oraz reprezentuje ją na zewnątrz. - Działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi
za nie odpowiedzialność. - Podczas nieobecności dyrektora placówką kieruje wyznaczona przez niego osoba.
- Dyrektor zarządza i koordynuje działalność przy pomocy Głównego Księgowego, kierownika Oddziału Dla Dzieci i Młodzieży, kierownika Działu dla Dorosłych, kierownika Działu Gromadzenia i Opracowania Księgozbioru, kierownika Działu Administracyjno-Finansowego, kierownika Strefy Multimedialnej, pracowników
na samodzielnych stanowiskach pracy, pracowników na stanowiskach bibliotekarskich, kierowników filii bibliotecznych, Instruktora powiatowego. - Dyrektor decyduje o strukturze organizacyjnej poprzez nadanie regulaminu organizacyjnego podległej mu jednostki.
- Pracą poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy. W razie
ich nieobecności zastępują ich inni pracownicy, wyznaczeni przez dyrektora. - Kierownicy odpowiadają za całokształt pracy powierzonych zadań przed dyrektorem.
- Poszczególne komórki organizacyjne posiadają własne zakresy działania.
- Szczegółowe zadania kierowników, specjalistów i pracowników określają zakresy czynności.
- Przekazywanie poleceń i zarządzeń odbywa się wyłącznie drogą służbową.
§5
Dyrektor
- Prowadzi samodzielną politykę kadrową w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, mając na uwadze posiadane środki finansowe.
- Przygotowuje i wprowadza w drodze zarządzenia: instrukcji, regulaminów
wewnętrznych Biblioteki.
- Zatwierdza plany działalności merytorycznej i finansowej.
- Zatwierdza sprawozdania z wykonania budżetu i GUS.
- Zatwierdza dokumenty płacowe.
- Wykonuje zarządzenia i polecenia władz zwierzchnich.
- Może wnioskować do organizatora o powołanie ciał opiniodawczych, jeżeli przyczyni się to do zwiększenia efektywności działania podległej mu instytucji.
- Ustala prawidłową organizację pracy Biblioteki oraz zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Koordynuje i nadzoruje działalność finansowo-księgową zgodnie z zakresem czynności prowadzoną przez główną księgową.
- Zajmuje się prowadzeniem, organizowaniem, inicjowaniem wszelkich form działalności, które może prowadzić biblioteka w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.
- Ma obowiązek przeprowadzania kontroli wewnątrz bibliotecznej. Wyniki kontroli, niezależnie od bezpośredniego omówienia błędów i braków, będą omawiane
na naradach i szkoleniach wewnątrzzakładowych. - Przyjmuje wszelkie skargi i wnioski.
- Określa zasady przepływu informacji i kontaktów ze środowiskiem.
- Ustala zasady współpracy z innymi bibliotekami, instytucjami oświatowo-wychowawczymi, instytucjami upowszechniania kultury oraz organizacjami pozarządowymi w rozwijaniu i zaspakajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa, a także promocji i rozwoju czytelnictwa.
- Zapewnia właściwe warunki pracy i przestrzega obowiązujące przepisy BHP i p.poż.
- Prowadzi i przestrzega zasady związane z zamówieniami publicznymi.
- Organizuje dokształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników.
§6
Główny Księgowy:
- Sporządzanie, przyjmowanie, archiwizowanie i kontrola dokumentów finansowych
w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i finansowych. - Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z obowiązującymi
przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Biblioteki.
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym. - Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Terminowe ściąganie należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań, w tym czytelniczych.
- Kontrola pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Bibliotekę.
- Opracowywanie planów finansowych i sporządzanie sprawozdań finansowych
z wykonania budżetu i ich analiz we współpracy z dyrektorem i pracownikami. - Należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych oraz tworzenie kopii zapasowych.
- Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Biblioteki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów księgowych, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, a także kontroli zarządczej.
- Nadzorowanie przebiegu prac, rozliczeń inwentaryzacji, wyceny składników majątkowych i ustalanie stanu majątku.
- Nadzór nad pracą Kierownika Działu Administracyjno-Finansowego - specjalisty
ds. kadrowo-administracyjnych oraz prawidłowym funkcjonowaniem kasy instytucji. - Przeprowadzanie wewnętrznej kontroli finansowej.
- Współpraca oraz rozliczanie z bankiem prowadzącym rachunek środków finansowych.
- Stałe uzupełnianie wiedzy z zakresu przepisów dotyczących rachunkowości, finansów publicznych oraz przepisów branżowych niezbędnych do pracy w Instytucji Kultury.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Biblioteki .
- Współpraca ze Skarbnikiem Gminy i Skarbnikiem Powiatu.
Rozdział IV
PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§7
- Na czele komórek organizacyjnych stoją kierownicy, wskazani pracownicy placówek
i stanowisk jednoosobowych, organizują działalność swojej komórki organizacyjnej
i są za nią odpowiedzialni. - Obowiązki i uprawnienia realizuje zgodnie z zasadami i przepisami obowiązującego prawa.
- Do pozostałych pracowników pracujących w placówkach, działach jednoosobowych zależność służbową określa dyrektor.
Do zadań kierownika komórki organizacyjnej należy:
- Planowanie i koordynowanie pracy wynikającej z zakresów działalności placówki oraz zadań określonych w planach pracy lub zlecony przez przełożonego (dyrektora biblioteki).
- Sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonywanej pracy.
- Bieżąca orientacja w wydatkach na zakup zbiorów bibliotecznych.
- Odpowiedzialność za prawidłową strukturę zbiorów bibliotecznych.
- Przekazywanie pracownikom informacji, poleceń i decyzji przełożonego.
- Bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności
- lub zleconych przez przełożonego.
- Sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i nad przestrzeganiem przez pracowników
obowiązujących przepisów.
- Ustalanie w konsultacji z kierownikiem działu administracyjno - finansowego planów
urlopowych pracowników.
- Przysposabianie nowych pracowników do objęcia określonych stanowisk pracy.
- Przedstawienie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych
z realizacja zadań i funkcjonowaniem placówki. - Występowanie z wnioskami dotyczącymi podległych pracowników
m.in. premiowanie. - Przyznawanie nagród, awansowanie, karanie zgodnie z prawem pracy.
- Monitorowanie i okresowy przegląd ryzyka zagrażającego wykonywaniu celów głównych związanych z kontrolą zarządczą.
§8
Dział Administracyjno-Finansowy:
W skład działu wchodzą :
- kierownik działu - specjalista ds. kadrowo – administracyjnych;
- pracownicy obsługi – pracownik gospodarczy, sprzątaczka
Kierownik działu - specjalista ds. kadrowo – administracyjnych:
- Sekretariat:
- prowadzenie, realizacja i koordynowanie spraw administracyjnych;
- prowadzenie i obsługa spraw kancelaryjnych;
- prowadzenie rejestru umów zawieranych przez bibliotekę;
- prowadzenie składnicy akt zakładowych;
- prowadzenie gospodarki kasowej;
- prowadzenie obsługi bankowej;
- ewidencjonowanie pism wychodzących i przychodzących;
- kontrola merytoryczna faktur i rachunków wpływających do biblioteki potwierdzona podpisem;
- prowadzenie ewidencji znaczków;
- koordynacja spraw związanych z zamówieniami publicznymi;
- zaopatrywanie biblioteki oraz filii w sprzęt, materiały, odzież ochronną;
- prowadzenie i kontrola ewidencji środków trwałych i innych (np. wyposażenia biblioteki).
- Kadry:
- prowadzenie wszelkich spraw związanych z płacami, zasiłkami, podatkami, ZUS-em, FP oraz innych wynikających z prawa pracy;
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Biblioteki (prowadzenie
i przechowywanie dokumentacji osobowej pracowników); - bieżące zapoznawanie pracowników (nowozatrudnionych) z obowiązującymi przepisami i regulaminami;
- organizacja szkoleń dla pracowników (bhp, p.poż.);
- załatwianie spraw związanych z wyjazdami i przyjazdami służbowymi (delegacje itp.);
- prowadzenie sprawozdawczości GUS dotyczącej zatrudnienia;
- prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
- prowadzenie ewidencji czasu pracy;
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK);
- przygotowywanie umów cywilno-prawnych oraz dla autorów i innych osób;
- prowadzenie ubezpieczeń rzeczowych wszystkich składników majątkowych biblioteki;
- współpraca z Główną Księgową;
- współpraca ze Specjalistą ds. technicznych;
- współpraca z innymi działami i samodzielnymi stanowiskami w zakresie prawidłowego funkcjonowania biblioteki;
- nadzorowanie i kierowanie pracą pracowników przypisanych do działu;
- prowadzenie, realizacja i koordynowanie spraw administracyjnych
i gospodarczych Biblioteki oraz filii.
- Pracownicy obsługi:
- wykonywanie wszystkich czynności związanych z utrzymaniem porządku
i czystości budynku oraz w jego otoczeniu; - utrzymanie urządzeń, pomieszczeń oraz wyposażenia technicznego
w należytym stanie; - zabezpieczenie sprzętu i pomieszczeń przed dostępem do nich osób postronnych;
- dbanie o estetykę i wygląd pomieszczeń;
- współpraca z administratorem sieci ciepłowniczej;
- racjonalne wykorzystywanie powierzonych materiałów;
- należyte i zgodne z przeznaczeniem używanie powierzonego sprzętu i jego terminowa konserwacja;
- wykonywanie czynności i działań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania pomieszczeń technicznych;
- utrzymanie porządku wokół budynku Biblioteki i na terenie Skweru;
- należyte gospodarowanie (segregacja) odpadami i obsługa kontenerów
na odpady; - zabezpieczenie właściwej ochrony przeciwpożarowej obiektów;
- zgłaszanie dyrektorowi uwag i potrzeb dotyczących miejsca pracy
i wykonywanych obowiązków.
§9
Do zadań Specjalisty ds. technicznych należy:
- Współpraca z innymi działami i samodzielnymi stanowiskami w zakresie prawidłowego funkcjonowania biblioteki.
- Wykonywanie drobnych napraw sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych.
- Administrowanie strony www biblioteki oraz poczty służbowej.
- Prowadzenie biuletynu informacji publicznej biblioteki we współpracy ze Strefą Multimedialną.
- Realizacja zadań remontowych i inwestycyjnych.
- Prowadzenie i kontrola ewidencji środków trwałych i innych (np. wyposażenia biblioteki) we współpracy z działem Administracyjno – Finansowym.
- Obsługa i koordynowanie spraw związanych z budynkiem Krotoszyńskiej Biblioteki Publicznej im. Arkadego Fiedlera (zgodnie ze statutem) w charakterze administratora nieruchomości w celu zapewnienia jego sprawnego działania
i funkcjonowania zgodnie z celem i przeznaczeniem wynikającym ze statutu Biblioteki jak i zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. - Opracowanie rocznego Planu Obsługi Technicznej, w tym okresowych przeglądów i konserwacji: nieruchomości, instalacji, urządzeń stanowiących techniczne wyposażenie.
- Przygotowywanie zakresu merytorycznego usług/dostaw związanych
z funkcjonowaniem lub eksploatacją obiektu i sprzętu technicznego, koordynowanie i nadzór nad świadczeniem usług związanych bezpośrednio
z funkcjonowaniem lub eksploatacją obiektu. - Niezwłoczne reagowanie na zgłoszenia (i ich monitorowanie) ze strony osób/ podmiotów świadczących usługi/dostawy na podstawie umów zawartych
z Krotoszyńską Biblioteką Publiczną im. Arkadego Fiedlera związanych
z funkcjonowaniem i eksploatacją obiektu. - Dokonywanie odbiorów robót częściowych/ostatecznych/pogwarancyjnych
w stosunku do osób/pomiotów świadczących usługi/dostawy/roboty budowlane na rzecz Biblioteki oraz prowadzenie w tym zakresie właściwej dokumentacji. - Przyjmowanie zgłoszeń o awariach/usterkach i innych nieprawidłowościach związanych z realizacją umowy, monitorowanie i usuwania ich skutków.
- Przygotowanie, organizacja i odbiór prac remontowych.
- Cykliczne przeglądy stanu technicznego obiektu i urządzeń technicznych poza przeglądami wynikającymi z harmonogramu, w tym zgłaszanie wad i usterek
w ramach gwarancji udzielonych przez wykonawców, a następnie monitorowanie ich usuwania. - Nadzorowanie wpisów do ksiąg i zeszytów przeglądów stanu technicznego.
- Kontrolowanie zużycia energii i innych mediów, prowadzenie elektronicznych zapisów.
- Udział w procedurach wyboru najemców w tym poprzez przygotowywanie zakresów merytorycznych/technicznych najmu, dzierżawy pomieszczeń.
- Odpowiedzialność za wypożyczanie sprzętu Biblioteki, uczestniczenie
w procedurze ustalania stawek odpłatności za wynajem pomieszczeń. - Nadzorowanie najmu i wynajmu pomieszczeń Biblioteki.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji administracyjnej i technicznej.
- Prowadzenie księgi obiektu.
- Przygotowywanie sprawozdań, raportów itp.
§10
Dział Gromadzenia i Opracowania Księgozbioru :
- Ustalanie oraz realizacja zasad doboru materiałów bibliotecznych zgodnie
z przyjętym kierunkiem gromadzenia opartym na potrzebach czytelników, strukturze organizacyjnej Biblioteki oraz planie finansowym. - Uzupełnianie zbiorów drogą zakupu, darowizn i wymiany.
- Prowadzenie warsztatu działu, w tym katalogu centralnego i kartotek pomocniczych (zakupu, dezyderatów, kontynuantów, kontrahentów).
- Udział w pracach związanych z kontrolą, selekcją i ubytkowaniem zbiorów.
- Ustalanie zasad opracowania zbiorów zgodnie z obowiązującymi normami.
- Zakup i opracowanie zbiorów dla centrali i filii bibliotecznych,
oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej. - Udzielanie instruktażu w zakresie gromadzenia, opracowania i przechowywania zbiorów.
- Prowadzenie komputerowej bazy danych księgozbioru.
- Rozpatrywanie dezyderatów czytelniczych.
- Utrzymywanie stałych kontaktów z księgarniami, antykwariatami, wydawnictwami, hurtowniami książek.
- Prowadzenie pełnej dokumentacji zakupu i innych wpływów zgodnie
z obowiązującymi przepisami i ustaleniami wewnętrznymi dyrektora Biblioteki. - Prowadzenie ewidencji sumarycznej i nowych nabytków.
- Uzgadnianie z księgowością stanów ilościowo-wartościowych zbiorów.
- Wdrażanie i dostosowanie dla potrzeb Biblioteki nowych przepisów normatywnych w zakresie katalogowania i klasyfikacji zbiorów.
- Nadzór nad sprawnym działaniem programu SOWA i uaktualnianie programu.
- Na bieżąco wprowadzanie nowych technologii
- Tworzenie kopii zapasowych katalogu komputerowego biblioteki.
§11
Działy udostępniania
W skład działów udostępniania wchodzą:
- Dział dla dorosłych: wypożyczalnia, czytelnia naukowa i czasopism, strefa młodych, strefa cichej pracy;
- Oddział dla dzieci i młodzieży: wypożyczalnia, czytelnia, strefa animacji;
- Regionalia;
- Filie biblioteczne.
Do zadań działów udostępniania należy:
- Opracowywanie (samodzielnie tylko opracowuje Oddział dla dzieci i młodzieży), udostępnianie i upowszechnianie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Prowadzenie ewidencji zbiorów – inwentarz, rejestr ubytków (samodzielnie tylko Oddział dla dzieci i młodzieży).
- Bieżąca orientacja w wydatkach na zakup zbiorów bibliotecznych.
- Prowadzenie ewidencji zbiorów czasopism.
- Prowadzenie ewidencji i dokumentacji wypożyczeń, odwiedzin i udzielonych informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podejmowanie działań popularyzacyjnych czytelnictwo oraz prowadzenie różnorodnych form pracy propagujących książkę i bibliotekę zgodnie z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa.
- Prowadzenie innych form działalności kulturalno-oświatowej wykraczające poza tradycyjne funkcje biblioteki.
- Prowadzenie katalogu elektronicznego gromadzonych zbiorów oraz wykonywanie wszelkich prac związanych z ich aktualizacją tj. melioracja, reklasyfikacja itp.
- Selekcja zbiorów oraz ewidencja ubytków.
- Bieżąca konserwacja zbiorów.
- Organizowanie udostępnianie zbiorów osobom niepełnosprawnym.
- Zbieranie i opiniowanie dezyderatów czytelniczych.
- Pomoc czytelnikom w korzystaniu z różnorodnych informacji o zbiorach – katalogów, bibliografii itp. oraz w doborze książek.
- Współdziałanie z bibliotekami innych sieci, ośrodkami oświatowymi i kulturalnymi
w zakresie popularyzacji książki. - Badanie środowiska społecznego – marketing w zakresie usług pozabibliotecznych;
- Aktualizacji informacji wizualnej katalogów i księgozbioru.
- Przysposobienie techniczne zbiorów.
- Inicjowanie i organizowanie oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej czytelników.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności
- Prowadzenie postępowania o zwrot książek od czytelników.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Zabezpieczenia mienia, urządzeń, pomieszczeń, przestrzeganie przepisów BHP
i p.poż. - Utrzymywanie porządku i estetyki pomieszczeń.
- Gromadzenie materiałów i publikacji dotyczących regionu.
- Opracowywanie bibliografii regionalnej.
- Gromadzenie i opracowywanie dokumentów życia społecznego.
- Współpraca z bibliotekami gminnymi, wydawcami i innymi instytucjami w zakresie gromadzenia materiałów o tematyce związanej z tworzeniem bibliografii regionalnej.
§12
Instruktor Biblioteki Powiatowej
- Instruktor bezpośrednio podlega dyrektorowi KBP.
- Instruktora zatrudnia i zwalnia Dyrektor.
Do zadań instruktora należy:
- Pomoc oraz pośrednictwo w doborze i zakupie zbiorów bibliotecznych przez biblioteki samorządowe.
- Pomoc w opracowaniu zbiorów dla bibliotek publicznych w powiecie.
- Doradztwo w inwentaryzacjach zbiorów w bibliotekach publicznych powiatu.
- Organizowanie skoordynowanego systemu zaopatrzenia i obiegu na terenie powiatu zbiorów przeznaczonych dla specjalnej kategorii użytkowników - osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie dostępu (obiegu) do literatury naukowej i popularnonaukowej, zbiorów audiowizualnych, materiałów edukacyjnych na terenie powiatu.
- Pośrednictwo w zakresie wypożyczeń międzybibliotecznych dla mieszkańców powiatu.
- Opracowanie i publikowanie bibliografii regionalnej o zasięgu powiatowym.
- Organizacja jednolitego systemu obsługi informacyjnej mieszkańców powiatu.
- Tworzenie i udostępnianie bibliotekom publicznym na terenie powiatu własnych komputerowych baz danych: katalogowych, bibliograficznych, faktograficznych.
- Pomoc w zakupie i wdrażaniu komputerów, programów komputerowych i urządzeń towarzyszących.
- Koordynacja rocznej sprawozdawczości statystycznej bibliotek publicznych
w powiecie. - Pomoc i poradnictwo w zakresie organizacji bibliotek, sieci bibliotecznych oraz usług bibliotecznych.
- Organizacja imprez kulturalnych i programów edukacyjnych o charakterze ponadlokalnym. Pomoc bibliotekom samorządowym w realizowaniu lokalnych programów kulturalno – oświatowych.
- Organizowanie przepływu informacji o normach, standardach, przepisach i innych elementach warsztatu bibliotekarskiego w obrębie powiatowej sieci bibliotecznej.
- Instruktaż i pomoc metodyczna bibliotekom publicznym na obszarze powiatu.
- Organizacja przysposobienia bibliotecznego dla nowo zatrudnionych bibliotekarzy.
- Pośrednictwo w naborze kandydatów na szkolenia specjalistyczne, kursy i seminaria organizowane przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną, a także inne instytucje
i organizacje. - Współpraca z innymi bibliotekami oraz instytucjami i organizacjami społeczno-kulturalnymi na terenie powiatu.
- Reklama oraz promocji zbiorów, usług i imprez bibliotecznych na terenie powiatu.
- Realizacja innych zadań uzgodnionych z samorządem Powiatowym i Wojewódzką Biblioteką Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu.
§13
Strefa Multimedialna
Do zadań Strefy Multimedialnej należy:
- Obsługa użytkowników w zakresie:
- Pomoc mieszkańcom gminy i powiatu w poszukiwaniu pracy.
- Pomoc mieszkańcom gminy i powiatu w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych
do pracy. - Pomoc młodzieży w wyborze dalszej drogi zawodowej.
- Pomoc w zakładaniu działalności gospodarczej.
- Usługi biurowe w zakresie: ksero, fax, skanowanie, przepisywanie dokumentów.
- Umożliwienie dostępu do Internetu mieszkańcom gminy i powiatu.
- Pomoc i szkolenia dla osób bezrobotnych w różnym zakresie.
- Gromadzenie zbiorów multimedialnych (zadanie na przyszłość).
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla grup zorganizowanych: przedszkolnych, szkolnych i innych.
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla uczestników indywidulanych.
- Wspieranie systemu edukacji szkolnej i pozaszkolnej.
- Prowadzenie zajęć dla osób w wieku senioralnym, produkcyjnym itp.
- Promowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w zastosowaniach edukacyjnych.
- Organizowanie spotkań, warsztatów pokazów z wykorzystaniem własnych zasobów edukacyjnych.
- Obsługa osób korzystających ze stanowisk komputerowych i tabletów, a także innych zasobów placówki.
- Redagowanie ogłoszeń na stronę internetową Biblioteki i przekazywanie ich administratorowi.
- Bieżąca konserwacja sprzętu komputerowego i multimedialnego.
- Obsługa Sali konferencyjnej ARKADY w zakresie nagłośnienia oraz wyświetlania materiałów audiowizualnych zarówno dla grup zorganizowanych, jak i otwartych pokazów.
- Programowanie, planowanie i sprawozdawczość (półroczna i roczna) w zakresie prowadzonej działalności.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Biblioteki.
- Promocja i animacja biblioteki:
- Organizowanie działalności kulturalnej w Bibliotece.
- Udzielanie pomocy merytorycznej placówkom Biblioteki w zakresie organizowania działalności kulturalnej.
- Współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami w zakresie popularyzacji książki
i biblioteki. - Prowadzenie praktyk w zakresie specjalizacji działu.
- Bieżący nadzór nad prowadzeniem strony internetowej biblioteki i profilów
na portalach społecznościowych. - Prowadzenie szkoleń i instruktaży dla pracowników w zakresie promocji biblioteki, zasad publikacji materiałów na stronie biblioteki i w portalach społecznościowych.
- Zatwierdzanie materiałów promocyjnych proponowanych przez pracowników biblioteki.
- Redagowanie i dystrybucja materiałów promocyjno-informacyjnych.
- Projektowanie plakatów, zaproszeń, broszur materiałów promocyjnych na potrzeby biblioteki.
- Sprawdzanie i przygotowanie materiałów do druku.
- Tworzenie grafiki i wizualizacji dla bieżących wydarzeń organizowanych w instytucji.
- Udział w tworzeniu kampanii reklam do prasy, portali internetowych, marketingowych wydarzeń kulturalnych.
- Wspieranie innych zadań związanych z promocją wydarzeń kulturalnych organizowanych przez bibliotekę.
- Prowadzenie polityki wizerunkowej biblioteki na forum publicznym m.in. poprzez:
- Utrzymywanie stałych kontaktów z przedstawicielami mediów, organizowanie konferencji prasowych, spotkań merytorycznych oraz akcji promocyjnych, inicjowanie i prowadzenie kampanii informacyjnych i reklamowych.
- Działania na rzecz pozyskania finansowego wsparcia dla biblioteki.
- Realizowanie bieżących działań promocyjnych.
- Udział w przygotowywaniu koncepcji kreatywnych.
- Obsługa informatyczna:
- Bieżąca obsługa serwisowo - konserwacyjna sprzętu komputerowego w bibliotece
i jej filiach. - Administrowanie siecią komputerową biblioteki oraz jej filii.
- Prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i programów komputerowych stosowanych i dopuszczonych do stosowania w Bibliotece Głównej i filiach.
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie ustalania uprawnień dostępu do danych komputerowych oraz ewidencjonowanie haseł dostępu dla poszczególnych użytkowników.
- Wykonywanie drobnych napraw sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych.
- Instalacja uaktualnionych wersji oprogramowania na stanowiskach roboczych.
- Administrowanie strony www biblioteki oraz poczty służbowej.
- Prowadzenie biuletynu informacji publicznej biblioteki.
- Szkolenia pracowników w zakresie podstawowej obsługi komputera.
- Wykonywanie projektu sieci komputerowych montaż sieci w placówkach zgodnie
z zachowaniem norm i standardów, a także uwzględniając wytyczne przełożonego. - Wykonywanie innych poleceń przełożonego (dyrektora biblioteki) nieuwzględnionych w zakresie czynności.
Rozdział V
GOSPODARKA FINANSOWA BIBLIOTEKI
§14
- Biblioteka prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z rozdziałem 3 ustawy
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. - Biblioteka jest finansowana z dotacji z budżetu gminy, dotacji celowych, wpływów
z działalności Statutowej i gospodarczej, odsetek od lokat bankowych, darowizn, spadków, zapisów oraz innych dozwolonych prawem. - Biblioteka otrzymuje z budżetu Gminy corocznie dotację na działalność w wysokości niezbędnej na pokrycie kosztów działalności.
- Podstawą gospodarki finansowej Biblioteki jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora Gminy Krotoszyn
i Powiatu Krotoszyńskiego. - Biblioteka pokrywa koszty bieżącej działalności.
Rozdział VI
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRACOWNIKÓW
§15
- Pracownicy Biblioteki ponoszą odpowiedzialność za:
- znajomość przepisów prawa w powierzonych im dziedzinach oraz wytycznych obowiązujących na ich stanowisku pracy;
- znajomości przepisów wewnętrznych obowiązujących w Bibliotece;
- przestrzeganie terminów załatwiania spraw;
- właściwą obsługę czytelników;
- należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt;
- właściwe i terminowe wykonywanie czynności służbowych;
- odpowiedzialność za przestrzeganie zasad BHP i ppoż. w wykonywaniu obowiązków służbowych;
- prawidłowe naliczanie kar i ich dochodzenie wobec użytkowników biblioteki;
- Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają ich zakresy czynności i odpowiedzialności.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§16
- Zmian w Regulaminie Organizacyjnym dokonuje Dyrektor.
- Pracownicy Biblioteki wykonują swoje zadania zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków i odpowiedzialności.
- Organizację i porządek pracy oraz związane z tym obowiązki pracodawcy
i pracowników określa Regulamin pracy. - Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą
od 31 grudnia 2021r. - W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem decyduje Dyrektor Biblioteki.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Ewa Bukowska |
Odpowiada: | Ewa Bukowska |
Wytworzył: | Anna Szyndrowska |
Data ostatniej zmiany: | 2022-02-04 11:15:35 |
Archiwum
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 518 |