Statut
OGÓLNE WIADOMOŚCI O SZKOLE
- 1. 1. Typ szkoły: Szkoła Podstawowa w Sławianowie z Oddziałem Przedszkolnym.
- Siedzibą szkoły jest: Sławianowo 1, 77-400 Złotów.
- Szkołę prowadzi: Gmina Złotów, ul. Leśna 7, 77-400 Złotów.
- Organem sprawującym nadzór nad szkołą jest: Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
- Czas trwania nauki w szkole wynosi 8 lat.
Szkoła umożliwia uzyskanie świadectwa państwowego. Świadectwo szkoły uprawnia
do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
- Szkoła prowadzi Oddział Przedszkolnych dla dzieci 6-letnich i młodszych.
- Szkoła zapewnia również nauczanie indywidualne w domu dzieciom z orzeczeniami
lekarskimi i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotowie.
- Szkoła obejmuje swym działaniem wsie: Sławianowo, Buntowo, Bługowo, Kaczochy,
Sławianówko.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
- 2. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności:
- Realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
- Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną, korzystając z badań przeprowadzonych przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Złotowie.
- Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
- Promuje zdrowy tryb życia.
Nadrzędnym celem wychowania jest zapewnienie dziecku harmonijnego rozwoju osobowości w sferach: intelektualnej, psychicznej i moralnej. Dążąc do tego należy przedsięwziąć takie działania wobec ucznia, które:
- wdrażają do uczestnictwa w życiu rodzinnym, klasowym, szkolnym i innych grupach społecznych środowiska lokalnego,
- zachęcają do troski o zdrowie własne i innych, o higienę i bezpieczeństwo,
- uczą działania i właściwych zachowań w różnych sytuacjach szkolnych i poza szkolnych,
- rozwijają ciekawość poznawczą
- rozbudzają potrzebę kontaktu z przyrodą.
Wszystkie te działania są przeprowadzane na obszarze dobrze znanym uczniom, tj. rodzinnym, lokalnej społeczności oraz otaczającego ich środowiska przyrodniczego.
Główne cele programu profilaktycznego to:
Profilaktyka uzależnień oraz zapobieganie agresji i przemocy w szkole:
- doskonalenie reakcji koleżeńskich, poprawa atmosfery w szkole tak, aby wszyscy czuli się w niej dobrze,
- eliminowanie agresywnych reakcji uczniów wobec otoczenia oraz nauka funkcjonowania w formach akceptowanych,
- ukazywanie zgubnych skutków spożywania alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków,
- kształcenie umiejętności dokonywania świadomego wyboru,
- nauka kulturalnego odmawiania,
- organizowanie form pożytecznego spędzania czasu,
- udostępnianie odpowiednich źródeł informacji, dostarczanie broszur, książek, polecanie filmów o powyższej tematyce.
Profilaktyka zdrowego odżywiania:
- poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania się,
- doskonalenie umiejętności przygotowania zdrowych posiłków zgodnie z zasadami higieny,
- kształcenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków,
- poznawanie i stosowanie sposobów zapobiegania chorobom przenoszonych drogą pokarmową,
- utrwalanie nawyków higieny osobistej,
- gromadzenie literatury, broszur, artykułów dotyczących zdrowego odżywiania się.
Bezpieczna szkoła:
- umiejętność przechodzenia przez jezdnię,
- poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z obiektów szkolnych (boisko, plac zabaw, korytarze szkolne, toalety, klasy, stołówka) i sprzętu sportowego,
- nauka bezpiecznego poruszania się pieszo i rowerem w drodze do szkoły oraz ze szkoły,
- zachowanie szczególnego bezpieczeństwa przy wsiadaniu, wysiadaniu i w czasie jazdy dzieci dojeżdżających autobusem,
- zapoznanie ze sposobami zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku,
- poznanie numerów alarmowych i przypadków kiedy należy dzwonić po pomoc,
- przypominanie o bezpieczeństwie w czasie ferii zimowych, wakacji letnich,
- nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w niektórych wypadkach (skaleczenie, krwotok z nosa, oparzenia, omdlenia),
- poznawanie znaków drogowych, zasad ruchu drogowego na okolicznych drogach oraz zdobycie karty rowerowej,
- bezpieczeństwo na wycieczkach szkolnych
- Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy.
- Szkoła organizuje opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również materialne.
- W szkole zagwarantowane jest bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- W szkole przeprowadzana jest rekrutacja uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Szkoła realizuje ustalone dla tego typu szkoły:
- minimum programowe przedmiotów obowiązkowych,
- ramowy plan nauczania,
- realizację ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- 3. 1. Za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów przebywających w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia. Nauczyciele są zobowiązani do:
- zapewnienie uczniom bezpieczeństwa, do reagowania na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenia bezpieczeństwa uczniów,
- zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, a w razie potrzeby do zawiadamiania pracownika obsługi szkoły o fakcie przebywania osób postronnych ,
- zawiadamianie dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opowiadają opiekunowie grup. Kierownik odpowiada za sprawną i bezpieczną organizację wycieczki.
- Porządek, czas i miejsce pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole określa dyrektor. Nauczyciel dyżurny jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw międzylekcyjnych. Zakres obowiązków nauczyciela dyżurnego określa dyrektor szkoły.
- 4. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczegółowej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania, szczególnie w klasach I – III.
- Dyrektor może zmienić wychowawcę danego oddziału w trakcie roku szkolnego w przypadku:
- nie wywiązywania się z powierzonych obowiązków,
- złożenia wniosku przez rodziców.
- 5. 1. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
- Szkoła współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej w niesieniu opieki nad uczniami i rodzinami będącymi w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej.
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia w szkole jednego ciepłego posiłku lub napoju w stołówce szkolnej.
- Uczniowie korzystający z ciepłego posiłku lub napoju wnoszą opłaty w wysokości pokrywającej koszty surowca oraz utrzymania stołówki lub udostępniania gorących napojów. Inne szczegółowe zasady odpłatności może określić dyrektor w ramach posiadanych środków finansowych.
ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
- 6. Informacje o oddziale przedszkolnym
- Szkole organizacyjnie podporządkowany jest Oddział Przedszkolny w Sławianowie, którego nazwa jest ustalona w brzmieniu: Szkoła Podstawowa w Sławianowie z Oddziałem Przedszkolnym.
- Oddział Przedszkolny prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstaw programowych wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich, określonych zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, a funkcjonuje w oparciu o zasadę powszechnej dostępności dla dzieci sześcioletnich.
- Wysokość opłaty stałej za pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym ustala Rada Gminy w Złotowie. Z opłaty zwolnione są dzieci przebywające w oddziale przedszkolnym do 5 godz.
Cele i zadania Oddziału Przedszkolnego
- Oddział Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku o systemie oświaty i ustawie o samorządzie terytorialnym oraz w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka,
- sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości oddziału przedszkolnego,
- współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
- umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi w ramach integracyjnych form pracy oddziału przedszkolnego określonych odrębnymi przepisami.
- Oddział przedszkolny jest zobowiązany realizować zadania wychowawczo – dydaktyczne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonego rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 luty 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017r., poz. 356).
- Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami lub opiekunami wychowanków.
- W oddziale przedszkolnym dzieci mają zapewnioną stała opiekę ze strony pracowników pedagogicznych.
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z oddziału przedszkolnego przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Wszystkie oddziały przedszkolne funkcjonują przez cały rok szkolny od 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący w porozumieniu z rodzicami dzieci uczęszczających do poszczególnych oddziałów za pośrednictwem dyrektora szkoły.
- Przerwy wakacyjne winny być planowane w miesiącu lipcu i sierpniu oraz zakłada się możliwość zmniejszenia czasu pracy w ciągu dnia w okresie szkolnych ferii i innych ustawowo wolnych dniach od nauki w szkole ustanowionych przez MEN w porozumieniu z rodzicami i stosownie do ich potrzeb.
- Przerwa wakacyjna i inne przerwy w działalności każdego oddziału określane są corocznie określane w arkuszu organizacji oddziału przedszkolnego.
- Jeśli przerwy w działalności oddziału przedszkolnego będą dłuższe niż przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy, pracownik pozostaje w dyspozycji dyrektora. Dyrektor dokonuje odpowiedniego na ten czas przydziału czynności wynikających z określonych potrzeb oddziału przedszkolnego w uzgodnieniu z każdym pracownikiem i stosownie do przepisów Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy.
- Czas pracy oddziału przedszkolnego określa się na nie mniej niż 5 godzin.
- Czas pracy i liczba oddziałów uzależniona jest od bieżących potrzeb rodziców i zgody organu prowadzącego.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa zbiorowy arkusz organizacji pracy szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.
- Arkusz zatwierdza organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- w arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się:
- liczbę miejsc,
- liczbę i wiek dzieci,
- czas pracy oddziału,
- liczbę pracowników pedagogicznych,
- liczbę pracowników obsługi.
- Podstawową jednostka organizacyjną jest oddział.
- W przypadkach uzasadnionych stopniem organizacyjnym oddziału przedszkolnego w tym samym oddziale mogą przebywać w ciągu całego dnia lub w jego części dzieci w różnym wieku przedszkolnym.
- Proces wychowawczo – dydaktyczny w oddziale wielowiekowym realizowany przez nauczycielki ma charakter zindywidualizowany stosownie do potrzeb dzieci w danym wieku.
- Organizację pracy oddziału w ciągu dnia określa ramowy indywidualny rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem wymogów zdrowotnych i higienicznych w odniesieniu do dzieci i pracowników oraz oczekiwań rodziców.
- Ramowe rozkłady dnia zatwierdza Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców oddziału przedszkolnego.
- Dyrektor powierza każdy oddział przedszkola jednej nauczycielce.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności obowiązuje zasad, że ten sam nauczyciel prowadzi swoją grupę, tj. realizuje zadania wychowawczo-dydaktyczne z tymi samymi dziećmi przez cały okres ich pobytu w oddziale przedszkolnym.
- Liczbę miejsc w poszczególnych oddziałach określa się według normy 2,4 m² powierzchni sali zajęć na jedno dziecko.
- Każdy oddział winien liczyć nie więcej niż 25 dzieci.
- W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
- Oddział przedszkolny działa w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Rekrutacja dzieci do oddziałów przedszkolnych odbywa się według Zarządzenia Dyrektora na podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26, poz. 232).
- Oddział przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat w normie rozwojowej, a w przypadkach uzasadnionych dopuszcza się przyjęcie dzieci niepełnosprawnych na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W przypadku przyjęcia dzieci niepełnosprawnych dopuszcza się zorganizowanie integracyjnego oddziału na warunkach określonych odrębnymi przepisami za zgodą organu prowadzącego oddział przedszkolny i w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- W oddziale przedszkolnym dzieci mają zapewnioną stałą opiekę ze strony pracowników pedagogicznych, posiadających właściwe dla nauczania przedszkolnego kwalifikacje zawodowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- W oddziałach przedszkolnych zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni w liczbie wynikającej z ilości oddziałów, ich czasu działania w ciągu dnia i innych potrzeb, np. realizacja integracyjnego wychowania itp.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami celem:
- poznania i ustalenia potrzeb dzieci,
- ustalenia form współdziałania w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączanie rodziców w działalność oddziału przedszkolnego. W tym celu prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami, organizuje zebrania grupowe z nimi nie rzadziej niż raz na kwartał, organizuje zajęcia otwarte dla rodziców, organizuje zajęcia dla dzieci z udziałem rodziców.
Do obowiązków nauczyciela należy:
- organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka, jego rodziny, najbliższego środowiska i zgodnie z wymogami określonymi w programie wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej poprawność metodyczną i wyniki,
- przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej,
- zapewnieniu ciągłości procesu wychowawczo-dydaktycznego przez stałą współpracę z domem rodzinnym dziecka, w tym rzetelne informowanie rodziców /opiekunów o rozwoju dziecka,
- jest zobowiązany współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz udokumentowanie tych obserwacji,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału, w którym pracuje, określoną przepisami i zarządzeniem dyrektora szkoły,
- doskonalenie kwalifikacji zawodowych w ramach wszystkich dostępnych form kształcenia zorganizowanego przez właściwe instytucje i w drodze samokształcenia.
- Nauczyciel realizuje zadania wychowawczo-dydaktyczne w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego z zestawu programów zatwierdzonych przez dyrektora szkoły w szkolnym zestawie programów. Decyzja wyboru programu przez nauczycieli pracujących w tym samym oddziale przedszkolnym, tej samej grupie wiekowej dzieci, powinna być uzgodniona między nauczycielami i zaopiniowana przez radę pedagogiczną.
WYCHOWANKOWIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci od ukończenia 3 roku życia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, na podstawie decyzji dyrektora szkoły.
- Termin zgłaszania dziecka do oddziału przedszkolnego określa dyrektor szkoły w sposób przyjęty na terenie działania danej placówki.
- Rekrutację do oddziału przedszkolnego zamyka się z dniem 30 kwietnia.
- Dzieci niepełnosprawne zgłaszane do oddziału przedszkolnego powinny posiadać orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i lekarza pediatry.
- Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do oddziału przedszkolnego do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat.
- Wychowankowie korzystają z posiłków przygotowanych w stołówce szkolnej odpłatnie lub spożywają posiłki przygotowane przez rodziców w domu.
- Częstotliwość spożywania posiłku w ciągu całego pobytu w oddziale przedszkolnym powinna wynosić 3,5 – 4 godzin.
- W przypadku choroby zakaźnej wychowanka jego rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły lub w uzasadnionych przypadkach nauczyciela oddziału, do którego dziecko uczęszcza.
- Dyrektor szkoły przekazuje informacje pielęgniarce opiekującej się oddziałem przedszkolnym.
- Jeżeli służba sanitarno–epidemiologiczna uzna placówkę za zagrożoną epidemiologicznie, dyrektor szkoły powinien niezwłocznie powiadomić rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i szczegółowo pouczyć ich o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych.
- Dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego ma prawo do:
- indywidualnego, życzliwego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym, stosownie do potrzeb i możliwości określonych jego stanem zdrowotnym i rozwojem psycho - ruchowym,
- korzystania z właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo –wychowawczo - dydaktycznego, poprawnego metodycznie, organizacyjnie oraz zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- korzystania z poradnictwa pedagogicznego i psychologicznego za pośrednictwem nauczyciela i za zgodą rodziców lub opiekunów.
- W oddziale przedszkolnym nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą dziecka.
- W przypadku stwierdzenia oznak stosowania przemocy poza placówką szkolną wobec dziecka uczęszczającego do oddziału przedszkolnego nauczyciel jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły, który ma obowiązek podjąć następujące działania:
- nawiązać kontakt z lekarzem, w celu orzeczenia śladów bądź uszczerbku zdrowia spowodowanego określonym wariantem przemocy,
- przeprowadzić rozmowę z rodzicami, opiekunami lub powiadomić odpowiedni organ.
- Zajęcia z religii odbywają się w oparciu o odrębne przepisy.
ORGANY SZKOŁY
- 7. Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Samorząd Uczniowski,
- Rada Rodziców.
- Dyrektor szkoły:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
- realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą szkoły,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć zorganizowanych przez szkołę,
- przygotowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły,
- przekonuje uczniów do idei wolontariatu, w szczególności poprzez stwarzania warunków do działania w szkole wolontariuszy, przekazywanie przez wychowawców informacji dotyczących zasad i celów organizacji wolontariatu,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
- dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- zwalniania uczniów z autyzmem, z niepełnosprawnościami sprzężonymi z nauki drugiego obowiązkowego języka obcego,
- wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Rada Pedagogiczna:
- w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole,
- przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
- przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania,
- dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
- członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole,
- uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki po zasięgnięciu
opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,
- prawa nauczyciela do wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku
Szkolnego,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu prowadzącego szkołę jest ostateczna.
- Dyrektor szkoły decyduje o dopuszczeniu zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- opiniowanie przedstawionych przez dyrektora propozycji realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej,
- opiniowanie programu z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i przedstawia
do uchwalenia Radzie Rodziców;
- do uchwały w posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą być zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady inne osoby z głosem doradczym;
- uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków;
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności;
- zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Samorząd Uczniowski:
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły, zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów, regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły; samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu, może w tym celu wyłonić ze swego składu Radę Wolontariatu.
- Do zadań Rady Wolontariatu należy:
- koordynowanie zadań z zakresu wolontariatu;
- diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym lub lokalnym;
- decydowanie o konkretnych działaniach do realizacji.
- Wolontariat szkolny rozwija kompetencje społeczne i interdyscyplinarne uczniów, w tym szacunku do drugiego człowieka, uwrażliwia na potrzeby osób potrzebujących, rozwija empatię oraz aktywizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi.
- Rada Wolontariatu działa na podstawie opracowanego regulaminu.
- Rada Rodziców:
- w szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów;
- w skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców;
- rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły;
- rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami wszystkich spraw szkoły;
- w celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, a o zasadach wydatkowania funduszy decyduje Rada Rodziców.
Kompetencje Rady Rodziców.
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego przygotowanego w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły organom prowadzącym;
- organizowanie zajęć mających na celu gromadzenie środków pieniężnych na rzecz szkoły;
Zasady współpracy między organami szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
- organy szkoły współpracują ze sobą w celu prawidłowego wykonywania udzielonych im kompetencji oraz stworzenia prawidłowych warunków do funkcjonowania szkoły oraz nauki uczniów, przepływu informacji i podejmowania decyzji;
- formami rozwiązywania ewentualnych sporów pomiędzy organami szkoły są:
- rozmowy mediacyjne między przedstawicielami organów, które weszły w konflikt,
- wniosek do dyrektora szkoły, przedstawiający przyczynę konfliktu wynikłą między organami,
- powołanie przez dyrektora szkoły komisji rozstrzygającej spór, składający się z dwóch przedstawicieli każdego z organów pozostających w sporze
- sposób rozwiązywania sporów między organami:
- komisja rozstrzygająca spory między organami rozpatruje przyczynę konfliktu w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku do dyrektora,
- każda ze stron konfliktu może odwołać się na piśmie za pośrednictwem dyrektora do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub do organu prowadzącego szkołę w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji komisji,
- jeżeli jedną ze stron sporu jest dyrektor, wówczas konflikt rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący, w zależności od przedmiotu konfliktu.
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
- 8. 1. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia i jest podzielony na semestry:
od 1 września do 31 stycznia oraz od 1 lutego do 31 sierpnia.
- Rekrutacja dzieci do szkoły podstawowej odbywa się według Zarządzenia Dyrektora na podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26, poz. 232).
- Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, zaopiniowany przez związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
- Organizację stałych, obowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Liczba uczniów w klasach I-III nie może być większa niż 25, w klasach IV-VIII – nie może przekroczyć 30 uczniów. W szczególnie trudnych warunkach demograficznych istnieje możliwość organizacji nauczania w klasach łączonych. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VIII prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
- Klasę można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych w szczególnie trudnych warunkach demograficznych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 20 minut.
- w uzasadnionych przypadkach, inne zajęcia poza godzinami lekcyjnymi mogą być prowadzone w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ich trwania, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć szkoły;
- czas trwania zajęć edukacyjnych w klasach I–III ustala nauczyciel prowadzący, mając na uwadze tygodniowy czas trwania tych zajęć;
- godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym;
- do szkoły uczęszczają uczniowie od lat 7, ale nie wcześniej niż od 6-tego roku życia;
- do szkoły dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony obwód szkoły;
- dyrektor szkoły może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają;
- na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego;
- na wniosek rodziców wraz z załączoną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej o gotowości szkolnej obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
- W szkole mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne, w tym: koła zainteresowań, dodatkowa nauka języków obcych, zespoły instrumentalne, zajęcia sportowe i inne.
- W szkole organizuje się dla danego oddziału lub grupy międzyoddziałowej zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
- Jeśli rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą pisemną rezygnację z uczęszczania dziecka na zajęcia wychowania do życia w rodzinie, wówczas uczeń niepełnoletni nie uczestniczy w wyżej wymienionych zajęciach, a dyrektor zapewnia opiekę świetlicową dla tego ucznia podczas odbywanych zajęć.
- Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenia i nie mają wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani ukończenie szkoły.
- Szkoła umożliwia organizację wyjazdów i wycieczek szkolnych na zasadach ustalonych w regulaminie wycieczek i wyjazdów.
Zasady sprawowania opieki nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dyrektor szkoły zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie poprzez działania opiekuńcze i wychowawcze w szkole.
- Szczególną opieką obejmuje się uczniów:
- niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej „uczniami niepełnosprawnymi”;
- niedostosowanych społecznie;
- ze szczególnymi uzdolnieniami;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- z zaburzeniami komunikacji językowej;
- z przewlekłymi chorobami;
- z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego , kontaktami środowiskowymi.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami/prawnymi opiekunami;
- poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną;
- innymi szkołami i placówkami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia za zgodą jego rodziców/prawnych opiekunów – jednak w przypadku podejrzewania o przemoc wobec ucznia, należy podjąć działania zgodne z procedurą postepowania wobec przemocy w rodzinie;
- rodziców/prawnych opiekunów;
- wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- dyrektora szkoły;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego.
- W ramach sprawowanej opieki nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych szkoła zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;
- zajęcia specjalistyczne – logopedyczne i rewalidacyjne;
- integrację dzieci lub uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi lub uczniami pełnosprawnymi;
- przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym;
- indywidualizuje się pracę na lekcjach, dostosowując zadania do potrzeb i możliwości.
BIBLIOTEKA SZKOLNA
- 9. 1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji
potrzeb dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy
nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Użytkownikami biblioteki szkolnej są uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja szkolna i inne środowiska, na których terenie szkoła działa.
- Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich ukończeniu.
ŚWIETLICA / STOŁÓWKA
- 10. 1. Dla dzieci, które muszą przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców
lub organizację dojazdu do szkoły, jest zorganizowana świetlica.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych, w których liczba uczniów nie powinna przekraczać 25.
- Korzystanie z usług świetlicy może być odpłatne, jeżeli szkoła nie posiada środków finansowych na prowadzenie.
- Nauczyciel – opiekun świetlicy wyznaczany jest przez dyrektora. Prowadzi on dziennik zajęć świetlicy, zapewnia bezpieczeństwo, prowadzi zajęcia tematyczne zgodnie z uzdolnieniami i zainteresowaniami dzieci.
Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze stołówki.
- Korzystanie z posiłków w stołówce jest odpłatne.
- Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, co szczegółowo regulamin korzystania ze stołówki szkolnej.
- Do dopłat za posiłki nie wnosi się kosztów wynagrodzeń pracowników oraz kosztów utrzymania stołówki.
- W przypadku trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach taka rodzina składa wniosek z prośbą o dofinansowanie posiłku do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
NAUCZYCIELE I RODZICE
- 11. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego
opiece uczniów.
- Zadania i obowiązki nauczyciela są w szczególności związane z:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
- prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
- dbaniem o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- bezstronnością oraz obiektywizmem w ocenie oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów;
- udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w szkoleniach rady pedagogicznej, warsztatach, szkoleniach, konferencjach metodycznych, konsultacjach z doradcami metodycznymi;
- dbaniem o bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć dydaktycznych, na przerwach śródlekcyjnych, a także na wycieczkach i uroczystościach szkolnych.
- Nauczyciel ma prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci;
- wolności wypowiedzi nienaruszającej dóbr innych osób;
- jawnej i uzasadnionej oceny jego pracy;
- rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
- wynagrodzenia za swoją pracę;
- urlopu wypoczynkowego;
- dodatku za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach.
- Wychowawca w celu realizacji zadań:
- otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków;
- planuje, organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące klasę;
- ustal treści i formę zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec uczniów;
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych dziecka,
- współdziałania z rodzicami , tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączanie rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
- odpowiednio współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych.
- wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel logopeda w ramach pomocy psychologiczno–pedagogicznej ma w swoich obowiązkach:
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
- diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń.
- W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora społecznego, do którego zadań należy:
- zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności;
- organizowanie i koordynowanie prac dydaktyczno-wychowawczych;
- wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
- Do prac administracyjnych i gospodarczych szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych.
- Pracownicy niepedagogiczni zatrudniani są zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
- W szkole obowiązki koordynatora do spraw bezpieczeństwa może pełnić:
- nauczyciel;
- inny pracownik szkoły, który posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz chęć podnoszenia w tym zakresie swojej wiedzy.
- Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa należy:
- szerzenie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
- opracowanie procedur bezpieczeństwa w szkole w stanach zagrożenia i dbanie o ich przestrzeganie;
- prowadzenie dokumentacji pracy koordynatora.
- Rodzice współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci poprzez Radę Rodziców.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole;
- znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,
- rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły.
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami ( co najmniej 2 razy w roku szkolnym), stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- 12. 1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu
oraz o postępach w tym zakresie,
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:
- określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
- edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Informacje, o których mowa w ust. 4, nauczyciele i wychowawcy przekazują:
- uczniom – na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu roku szkolnego oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym,
- rodzicom – na klasowych zebraniach rodziców zorganizowanych przez wychowawców najpóźniej do 30 września oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu według następujących zasad:
- uczeń – na zajęciach edukacyjnych,
- rodzic – na zebraniu klasowym lub indywidualnych spotkaniach z nauczycielem.
- Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 7 i 8, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym opracowanym dla ucznia,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających,
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który objęty jest pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających opracowanym dla ucznia.
- W przypadku uczniów szczególnie uzdolnionych nauczyciel przedmiotu poszerza zakres treści nauczania o zagadnienia ponadprogramowe, dostosowując go indywidualnie do potrzeb, zainteresowań i zdolności uczniów.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę poprzez:
- bieżący komentarz ustny,
- recenzję pod pracą,
- omówienie zasad oceniania prac pisemnych podczas analizy ich wyników,
- rozmowę indywidualną z rodzicami w czasie konsultacji, zebrań z rodzicami oraz indywidualnych rozmów w oparciu o wymagania edukacyjne.
- Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
- Klasyfikację roczną i śródroczną przeprowadza się na pięć dni przed rozpoczęciem ferii zimowych lub letnich, rozpoczęcie których określają odrębne przepisy.
- Nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wychowawcy klas podsumowują na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej osiągnięcia edukacyjne uczniów, wystawiając oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny zachowania.
- O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a wychowawcy o ocenie zachowania informują w następujący sposób:
- uczniów – na zajęciach edukacyjnych – ustnie na pięć dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, a o ocenie niedostatecznej w terminie nie krótszym niż 20 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
- rodziców – pisemnie w zeszytach przedmiotowych w terminach ustalonych w ust. 4 pkt 1.
- Rodzice powinni zapoznać się z przewidywanymi ocenami klasyfikacyjnymi śródrocznymi i rocznymi oraz potwierdzić ten fakt swoim podpisem.
- Szczegółowe zasady oceniania zachowania.
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- W klasach I–III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania.
- Uczeń lub jego rodzic przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej może zwrócić się do dyrektora z wnioskiem o podwyższenie ustalonej rocznej oceny zachowania o jedną ocenę wyżej.
- Dyrektor na posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawia wniosek ucznia lub rodzica o ponowne rozpatrzenie rocznej oceny zachowania.
- Rada pedagogiczna po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania.
- Rada pedagogiczne może ocenę podwyższyć, zostawić taką samą, lecz nie może jej obniżyć.
- Zasady oceniania bieżącego
- Uczeń otrzymuje oceny za:
- prace klasowe sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z większej partii materiału nauczania,
- sprawdziany,
- kartkówki,
- pracę na lekcji (indywidualną lub grupową),
- odpowiedzi ustne,
- przygotowanie do lekcji,
- prowadzenie zeszytu,
- posiadanie potrzebnych przyborów,
- prace domowe,
- Terminy prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel przedmiotu podaje uczniom do wiadomości z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Kartkówki przeprowadza się bez uprzedniego poinformowania ucznia. Kartkówki nauczyciel sprawdza, ocenia i informuje o wynikach uczniów na najbliższych zajęciach.
- W ciągu tygodnia uczeń może mieć najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany.
- Terminy realizacji prac pisemnych ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniami.
- Zmiana terminu, o którym mowa w ust. 5, może nastąpić na uzasadnione życzenie uczniów.
- Nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić i ocenić prace klasowe i sprawdziany oraz poinformować o ich wynikach uczniów w ciągu dwóch tygodni.
- Przy pracach pisemnych stosuje się kryteria procentowe, przeliczone na oceny sprawdzianu, prac klasowych z całego działu według następującej skali:
- niedostateczny 0-30 %
- dopuszczający 31-45 %
- dostateczny 46-70 %
- dobry 71-90 %
- bardzo dobry 91-99 %
- celujący 100 %
- Jeżeli uczeń opuścił z przyczyn losowych pracę klasową, to powinien ją napisać w ciągu tygodnia od dnia przyjścia do szkoły.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej lub sprawdzianu w ciągu jednego tygodnia od dnia uzyskania informacji o ocenie, w formie uzgodnionej z nauczycielem.
- Ewentualne braki w wiadomościach i umiejętnościach koryguje nauczyciel przedmiotu w czasie doraźnych indywidualnych zajęć z uczniami.
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, prace pisemne są przechowywane przez nauczycieli przedmiotu przez okres jednego roku i udostępniane rodzicom lub prawnym opiekunom uczniów.
- Uczeń ma prawo do nieoceniania po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (jeden tydzień i dłużej) w okresie do trzech dni po przyjściu do szkoły lub w terminie ustalonym indywidualnie z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
- Oceny bieżące w klasach I–III ustala się w następującej skali od 1 do 6:
- znakomicie – 6,
- bardzo dobrze – 5,
- dobrze – 4,
- dostatecznie – 3,
- z pomocą nauczyciela – 2,
- bardzo słabo, pracuj więcej - 1
- W klasach I–III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
- Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
- diagnostyczną – dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela,
- informacyjną – przekazującą informacje, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć, udoskonalić,
- korekcyjną – odpowiadającą na pytania nad czym uczeń musi jeszcze popracować,
- motywacyjną – zachęcającą ucznia do samo rozwoju dalszego wysiłku, dodająca wiary we własne siły i nadzieję na osiągnięcie sukcesu.
- Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV–VIII ustala się według obowiązującej skali ocen:
- stopień celujący – 6,
- stopień bardzo dobry – 5,
- stopień dobry – 4,
- stopień dostateczny – 3,
- stopień dopuszczający – 2,
- stopień niedostateczny – 1.
- W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stawianie znaku „+”, co oznacza, że uczeń spełnił wymagania na daną ocenę oraz niektóre wymagania na ocenę wyższą.
- Pozytywnymi ocenami są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 4 pkt 1–5.
- Negatywną oceną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.
- Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu gminnym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności, określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań (podstawowych) zawartych w podstawie programowej,
- rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
- rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
- nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
- Egzamin poprawkowy
- Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 6, dołącza się, odpowiednio, pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
- Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, odpowiednio, w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 5, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 7,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania egzaminacyjne,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 9, dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się nie później jednak niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej:
- z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
- zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
- W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 1 wchodzi:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wchodzi:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- wychowawca,
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
- pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole.
- Komisja, o której mowa w ust. 3 pkt 2 , ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Z posiedzenia komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- imię i nazwisko ucznia,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
- imię i nazwisko ucznia,
- zadania sprawdzające,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- W ostatnim roku nauki przeprowadzony jest sprawdzian przewidziany w przepisach odrębnych.
Informacje ogólne o egzaminie ósmoklasisty
- Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej przez trzy kolejne dni.
- Uczeń w klasie ósmej przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów:
- z języka polskiego (120 min.)
- z matematyki (100 min.)
- z języka obcego nowożytnego (90 min.)
- Egzamin jest obowiązkowy dla uczniów klasy VIII szkoły podstawowej.
- Egzamin nie ma progu zdawalności.
- Ósmoklasista będzie zobowiązany do przystąpienia do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych:
- języka polskiego,
- matematyki,
- języka obcego nowożytnego,
- jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.
- Zasady oceniania wewnątrzszkolnego podlegają ewaluacji.
UCZNIOWIE SZKOŁY
Prawa i obowiązki ucznia
- 13. 1. Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych; księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
- Uczeń ma obowiązek:
- zachować się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
- noszenia schludnego stroju: stonowane kolory odzieży wierzchniej (bez jaskrawych i wielobarwnych strojów), nie noszenia biżuterii zagrażającej życiu i zdrowiu ucznia i innych, nie używania makijażu, bez farbowanych włosów, i pomalowanych paznokci, nie noszenia krótkich spódnic oraz spodni biodrówek, nie noszenia bluzek z dużymi dekoltami, ucznia obowiązuje strój galowy podczas uroczystości szkolnych i lokalnych: granatowe lub czarne spodnie lub spódnice, białe bluzki lub koszule;
- wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, uczęszczania na zajęcia wynikające z planu zajęć, uczeń jest zobowiązany do przybycia do sali, w której się one odbywają:
- właściwego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych: ma obowiązek zachować podczas lekcji należytą uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami, zabierać głos tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela;
- systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu;
- uczestniczenia w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych i wyrównawczych;
- usprawiedliwiania w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych – usprawiedliwienie uczeń zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęciach i powinno być sporządzone przez rodziców w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności dziecka;
- postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności;
- dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu;
- godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią;
- dbać o piękno mowy ojczystej;
- okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
ł. podporządkować się Zarządzeniom Dyrektora szkoły, Rady
Pedagogicznej, nauczycielom oraz ustaleniom samorządu klasowego lub
szkolnego;
- przestrzegania zasad współżycia społecznego:
- uczeń okazuje szacunek dorosłym i kolegom,
- przeciwstawia się przejawom wulgaryzmu i brutalności,
- szanuje poglądy i przekonania innych.
- Nagrody i kary:
- społeczność szkolna nagradza ucznia za:
- rzetelna naukę i pracę społeczną,
- wzorową postawę,
- osiągnięcia w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych,
- dzielność i odwagę;
- rodzaje nagród:
- pochwała wychowawcy klasy,
- pochwała opiekuna organizacji,
- pochwała dyrektora szkoły przed całą społecznością szkolną,
- list pochwalny do rodziców,
- świadectwo z wyróżnieniem dla uczniów klasy IV – VIII,
- dyplomy i nagrody książkowe lub rzeczowe,
- stypendium naukowe lub sportowe;
- za nieprzestrzeganie postanowień statutu uczeń może być ukarany poprzez:
- upomnieniem wychowawcy klasy,
- upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,
- pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia przez wychowawcę klasy i dyrektora szkoły,
- zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- obniżeniem oceny z zachowania;
- powiadomienie policji w przypadku:
- kradzieży (w porozumieniu z rodzicami dziecka pokrzywdzonego i na ich wniosek),
- bycia pod wpływem alkoholu na terenie szkoły,
- zażywania narkotyków, środków odurzających lub ich rozprowadzania na terenie szkoły,
- fizycznego i psychicznego znęcania się nad innymi uczniami,
- brutalności,
- dopuszczenie się innych wykroczeń, które naruszają ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne;
- niedopuszczalne jest stosowanie kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów;
- dyrektor szkoły jest zobowiązany poinformować na piśmie rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary;
- wykonanie kary może być zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż pół roku) jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub szkolnego, Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej albo innej organizacji społecznej,
- uczeń ma prawo odwołać się od nałożonej kary składając na piśmie uzasadnienie do dyrektora szkoły,
- odwołanie można składać najpóźniej do 7 dnia od nałożenia kary,
- dyrektor rozpatruje wniosek i w ciągu 7 dni powiadamia ucznia o swojej decyzji, która jest ostateczna.
Organizacja doradztwa zawodowego
- 14 . 1. W szkole organizuje się działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Doradztwo w szkole funkcjonuje na podstawie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa.
- W ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole ustala się zasady współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczna oraz innymi poradniami specjalistycznymi lub instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dla uczniów i rodziców w zakresie wyboru dalszej drogi edukacyjno-zawodowej.
- Organizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole polega na:
- prowadzeniu zajęć z zakresu doradztwa, celem rozpoznania zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów, prowadzących do dokonania prawidłowych wyborów, pomoc w wyborze dalszego kształcenia i kariery zawodowej;
- diagnozowaniu potrzeb uczniów, doradztwie w wyborze dalszej drogi edukacji;
- rozwijaniu umiejętności selekcjonowania informacji dotyczących edukacji i rynku pracy;
- doradztwie ścieżki edukacyjno-zawodowej dla uczniów niepełnosprawnych;
- diagnozowaniu potrzeb rynku, gromadzeniu i udostępnianiu uczniom informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- nawiązywaniu współpracy z zakładami pracy, firmami, osobami odpowiedzialnymi za nabór, rekrutację w konkretnym zawodzie;
- organizowanie spotkań z potencjalnymi pracodawcami;
- współpraca z innymi nauczycielami i wychowawcami w zakresie działań doradztwa zawodowego w szkole.
DOKUMENTOWANIE PRZEBIEGU NAUCZANIA I OSIĄGNIĘĆ
EDUKACYJNYCH UCZNIA
- 15. 1. Każdy wychowawca klasy prowadzi zeszyt obserwacji ucznia, w którym zapisuje
uwagi pozytywne i negatywne dotyczące pracy i zachowania ucznia.
- Pod koniec semestru wychowawca wystawiając uczniowi ocenę z zachowania dokonuje bilansu uwag pozytywnych i negatywnych, stosując się do podanych kryteriów.
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest prowadzić dokumentację postępów edukacyjnych ucznia, opracowanej przez siebie i uwzględnionej w przedmiotowym systemie oceniania.
- Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów przez bieżący rok szkolny.
- Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny oraz arkusz ocen, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym.
- Każdy nauczyciel pracujący w szkole prowadzi dziennik zajęć pozalekcyjnych realizując 2 godziny wg art. 42, ust 2, pkt.2.
ŚWIADECTWA
- 16. 1. Świadectwo wypełnia się bez poprawek pismem komputerowym. Imię (imiona),
miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym
brzmieniu, bez stosowania skrótów. Jako datę wystawienia świadectwa przyjmuje
się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się słowo „zwolniony (a)”.
- W świadectwach ukończeniach szkoły w części dotyczącej wyników klasyfikacji rocznej lub końcowej przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych obowiązujących wpisuje się zajęcia edukacyjne i oceny rocznej lub końcowej uzyskane w klasie programowo najwyższej, oraz zajęcia edukacyjne oceny rocznej lub końcowej, z których nauka, zgodnie z ramowym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej.
- Wynik egzaminu ósmoklasisty nie wpływa na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu ósmoklasisty odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
ARKUSZE OCEN
- 17. 1. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki arkusz ocen.
- Arkusz ocen wypełnia się bez poprawek, pismem komputerowym. Imię (imiona), nazwisko i miesiąc urodzenia ucznia, klasę (semestr), oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę z zachowania oraz miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się słowo „zwolniony (a)”.
- W arkuszach ocen uczniów w kolejnych rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen rocznych wpisuje się nazwy zajęć edukacyjnych realizowanych w danej klasie, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, a w następnych rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen końcowych wpisuje się oceny roczne lub końcowe uzyskane przez uczniów w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej w kolejnych latach szkolnych. W rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen za I semestr stawia się poziomą kreskę.
- W arkuszach ocen, w części dotyczącej informacji o egzaminach w danym roku szkolnym, wpisuje się informację o egzaminach klasyfikacyjnych i poprawkowych, przeprowadzonych w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej. Nie wpisuje się informacji dotyczących egzaminu sprawdzającego.
- Wpisów do arkusza ocen dokonuje wychowawca klasy, na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów i protokołach Rady Pedagogicznej. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
- Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała Rady Pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen.
- W przypadku dokonania błędnego wpisu w arkuszu ocen, osoba wypełniająca arkusz skreśla błędne informacje i wpisuje właściwe kolorem czerwonym i parafuje je.
EWALUACJA WSO
- 18. Ewaluacja WSO prowadzona będzie w zależności od zaistniałych potrzeb na podstawie informacji wynikających z diagnozowania pracy szkoły oraz rozporządzeń MEN.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
- 19. 1. Szkoła może ubiegać się o nadanie jej imienia.
- Imię szkoły nadaje organ prowadzący – Gmina Złotów.
- Szkoła ma prawo do posiadania własnego ceremoniału szkolnego.
- Szkoła używa pieczęci okrągłej i stempla według ustalonego wzoru.
- Szkoła prowadzi dokumentację zgodną z obowiązującą instrukcją kancelaryjną
i ustaleniami Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Szkoła przechowuje dokumentację, która jest podstawą wydawania świadectw
i ich duplikatów zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
- 20. 1. W sytuacjach konfliktowych dąży się do tego, by spory rozstrzygane były
wewnątrz szkoły. Rolę mediatora powinni pełnić:
- w odniesieniu do rodziców – przewodniczący Rady Rodziców,
- w odniesieniu do Samorządu Uczniowskiego – nauczyciel opiekun samorządu.
- Postępowanie wyjaśniające powinno być prowadzone wewnątrz danego organu
Szkoły. W przypadku występowania przeciągających się sporów lub konfliktów obowiązek ich oceny i eliminacji spoczywa na dyrektorze szkoły.
- W sytuacjach niemożności rozwiązania konfliktu wewnątrz szkoły, dyrektor szkoły bądź inny organ szkoły może zwrócić się z prośbą o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującemu szkołę zgodnie z kompetencjami w ustawie o systemie oświaty.
- Regulaminy wewnątrzszkolne określające działalność organów szkoły nie mogą być sprzeczne z zapisami Statutu Szkoły.
- Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w Statucie Szkoły jest Rada Pedagogiczna.
- Dokonywanie zmian w Statucie Szkoły odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- 21. Dyrektor zapewnia zapoznanie się ze Statutem wszystkim organom szkoły.
- 22. Upoważnia się dyrektora szkoły, aby co najmniej w trzech nowelizacjach Statutu
Szkoły opublikował jego tekst jednolity.
- 23. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu, traci moc Statut Szkoły z dnia 23
stycznia 2011r.
- 24. Statut Szkoły wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
data 28.11.2017r.
podpis przewodniczącego Rady Pedagogicznej: …………………………………….
Rada Pedagogiczna przyjęła i uchwałą zatwierdziła tekst jednolity statutu w dniu 28.11.2017r.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Emilia Hudowicz |
Odpowiada: | Anna Witecka |
Wytworzył: | Emilia Hudowicz |
Data ostatniej zmiany: | 2019-05-31 14:34:08 |
Archiwum
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 249 |