Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół im. Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach
drukuj

Przedmiot działalności

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

Z terapii WWRD może korzystać każde dziecko, od momentu wykrycia nieprawidłowości, czyli nawet od pierwszych miesięcy życia, do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Warunkiem przyjęcia dziecka na zajęcia jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz złożenie kompletu dokumentów w sekretariacie szkoły.

Zajęcia odbywają się na terenie Zespołu Szkół im. J. Śniadeckiego w godzinach dostosowanych do możliwości rodziny. Szkoła dysponuje salami, środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia różnych terapii. Dzieci korzystają z terapii w wymiarze 1-2 godzin tygodniowo (4-8 godz. w miesiącu) w zależności od potrzeb dziecka i możliwości rodziny. Prowadzimy zajęcia indywidualne oraz w małych grupach dzieci z podobnymi dysfunkcjami.

W zespole WWRD pracują: rehabilitanci, fizjoterapeuci, pedagodzy z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (surdopedagog, pedagog specjalny) psycholodzy, logopedzi i neurologopedzi, terapeuci integracji sensorycznej, terapeuci ręki, terapeuci Biofeedback i metody Tomatisa. Posiadamy doświadczenie w pracy z dziećmi z: opóźnionym, nieharmonijnym rozwojem, niepełnosprawnością intelektualną, całościowymi zaburzeniami rozwoju, autyzmem, zespołami genetycznymi, zaburzeniami rozwoju mowy i ruchu.

W zajęciach może uczestniczyć rodzic dziecka objętego terapią. Specjaliści na bieżąco przekazują rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu, monitorują ich przebieg oraz udzielają wsparcia.

Szkoła Podstawowa Specjalna z oddziałami przedszkolnymi


Szkoła Podstawowa Specjalna w Zespole Szkół im. J. Śniadeckiego w Pionkach kształci uczniów na I i II etapie edukacyjnym oraz uczestników zajęć rewalidacyjno - wychowawczych.

Do Szkoły Podstawowej Specjalnej przyjmujemy dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Nauka w szkole odbywa się w małych kilkuosobowych oddziałach. W czasie pobytu w szkole uczniowie korzystają z bezpłatnych zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz specjalistycznych. Zapewniamy w pełni zindywidualizowaną organizację procesu kształcenia w warunkach odpowiednich do potrzeb i możliwości psychofizycznych każdego ucznia. Uczniowie klas I-VIII, których niepełnosprawność kształtuje się na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, podobnie jak ich rówieśnicy ze szkół ogólnodostępnych, realizują podstawę programową kształcenia
ogólnego, dostosowaną do możliwości każdego dziecka. W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej szkoła zapewnia również zajęcia specjalistyczne oraz zajęcia rewalidacyjne indywidualne i grupowe.

 

Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy


Szkoła Przysposabiająca Do Pracy kształci uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym: autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową, afazją. Przygotowuje młodzież do pełnienia różnych dorosłych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę ich możliwości rozwojowych i edukacyjnych), aktywnego dorosłego życia. Młodzież może uczęszczać do szkoły do 24 roku życia.

Celem edukacji uczniów jest efektywne przygotowanie do dorosłości, poszerzenie już zdobytej wiedzy i umiejętności,doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształcenie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie w przyszłości.

W czasie zajęć uczniowie poznają podstawowe pojęcia z zakresu gospodarstwa domowego, ogrodnictwa, ceramiki, pamiątkarstwa, prac biurowych. Mogą opanować podstawowe czynności niezbędne podczas prac praktycznych.

 


Szkoła Branżowa I Stopnia Specjalna

W Branżowej Szkole I Stopnia Specjalnej w Pionkach młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zgodnie z obowiązującą podstawą programową, odbywa trzyletni cykl kształcenia w zawodach kucharz i cukiernik. Szkoła Branżowa I Stopnia Specjalna kształci uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi.


Zajęcia praktyczne dla zawodów odbywają się małych grupach w nowocześnie wyposażonych pracowniach na terenie szkoły, gdzie każdy uczeń pracuje na miarę swoich możliwości i w swoim tempie. Szkoła współpracuje z lokalnymi pracodawcami, co umożliwia uczniom rzeczywisty kontakt z zawodem oraz zapoznanie się z nowymi trendami w branży. Nauka w szkole umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie cukiernik (SPC.01.Produkcja wyrobów cukierniczych) i kucharz (HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań) . Szkoła jest ośrodkiem egzaminacyjnym dla zawodów. Uczniowie zdają więc egzamin w znanym im środowisku.

 

Oddział Rewalidacyjno-Wychowawczy

Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju uczniów

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie w stopniu głębokim. Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat. Organizuje się je na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, które wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna na wniosek rodzica.


Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju uczniów, poszerzanie zainteresowań otoczeniem, uzyskanie niezależności w codziennym funkcjonowaniu. Uczestnictwo w zajęciach stwarza osobie niepełnosprawnej intelektualnie możliwości obcowania z rówieśnikami, poznawania nowego środowiska, nabywania nowych doświadczeń i umiejętności, stosownie do swoich możliwości psychofizycznych.

 

Rodzaje zajęć specjalistycznych realizowanych w Zespole Szkół im. Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach:

zajęcia logopedyczne
zajęcia pedagogiczne
zajęcia psychologiczne
terapia ruchu
Integracja Sensoryczna
Trening Umiejętności Społecznych
Trening słuchowy metodą Tomatisa
metoda EEG Biofeedback
zajęcia arteterapii w nowoczesnej pracowni ceramicznej
Metody wykorzystywane w czasie zajęć:
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC
Programy Aktywności i Komunikacji Knillów
Metoda Snoezelen - Sala Doświadczania Świata
Metoda Ośrodków Pracy
Stymulacja polisensoryczna
Metoda Dobrego Startu
Pedagogika zabawy
Metoda F. Affolter
Metody behawioralne
Zabawy paluszkowe
Muzykoterapia, itp.

Zapewniamy w pełni zindywidualizowaną organizację procesu kształcenia w warunkach odpowiednich do potrzeb i możliwości psychofizycznych każdego ucznia. Placówka oferuje możliwość wykupienia obiadów, posiada kameralną stołówkę. Nad zdrowiem dzieci czuwa pielęgniarka szkolna. Uczniami placówki są dzieci pochodzące nie tylko z
gminy i miasta Pionki, ale i z gmin ościennych, które zapewniają bezpłatny dowóz i opiekę nad dziećmi podczas pokonywanej trasy do i ze szkoły. W szkole funkcjonuje dobrze wyposażona świetlica oraz sala doświadczania świata. Za szkołą znajduje się plac zabaw oraz siłownia na świeżym powietrzu, z której bardzo chętnie korzystają uczniowie w każdym wieku.

W szkole każdy uczeń ma szanse na rozwijanie swoich zdolności i zainteresowań. Wychowankowie biorą udział w konkursach szkolnych oraz odnoszą sukcesy w konkursach ogólnopolskich. Prezentują się podczas organizowanychakademii oraz różnego rodzaju eventów.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Agnieszka Stępień
Odpowiada:Agnieszka Stępień
Wytworzył:Agnieszka Stępień
Data ostatniej zmiany:2023-11-23 16:06:04

Archiwum

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 131
×

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.