Koncepcja Pracy
KONCEPCJA PRACY
GIMNAZJUM IM. ZJEDNOCZONEJ EUROPY
W STARKOWIE
obowiązująca od roku szkolnego 2012/2013
opracowana na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
1) Zapoznano Radę Rodziców dnia 10.09.2012 r.
2) Przyjęto do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 25.06.2012 r.
MISJA I WIZJA GIMNAZJUM IM ZJEDNOCZONEJ EUROPY
W STARKOWIE
1. Misja Gimnazjum to:
- wychowanie dobrego, kulturalnego, wykształconego i odpowiedzialnego człowieka, który osiągnie sukces w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym;
- wpajanie systemu wartości ogólnoludzkich;
- kształtowanie tolerancji;
- eliminowanie agresji;
- nauczanie pracy nad sobą;
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych;
- wzbudzanie zainteresowań, rozwijanie uzdolnień;
- promowanie zdrowego stylu życia;
- przygotowanie do aktywnego udziału w życiu kulturalnym;
- wykształcenie ucznia o wysokim poziomie wiedzy i umiejętności;
- wykształcenie ucznia samodzielnego, poszukującego i otwartego na wiedzę.
2. Wizja Gimnazjum to:
- wysoki poziom nauczania realizowany poprzez: otwartość na wiedzę, umiejętność korzystania z różnych źródeł celem zdobycia potrzebnych informacji;
- kształtowanie osobowości ucznia.
3. MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Gimnazjum to uczeń:
- dobrze wykształcony, otwarty na wiedzę;
- odznaczający się tolerancją, aktywnością i uczuciowością;
- posiadający takie umiejętności interpersonalne jak:
- współpraca z innymi,
- komunikatywność,
- życzliwość,
- otwartość na potrzeby innych.
Absolwent naszej szkoły:
- Ma poczucie odpowiedzialności za własny rozwój oraz potrafi zaplanować swoją przyszłość.
- Potrafi sam zdobywać i przetwarzać potrzebną mu wiedzę oraz umie korzystać
z nowoczesnych źródeł informacji. - Zna dwa języki obce, dzięki czemu potrafi się komunikować w nowoczesnym świecie.
- Jest przygotowany do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
- Szanuje siebie i drugiego człowieka.
W zakresie kształcenia:
- Zapewniamy każdemu uczniowi osiąganie postępów edukacyjnych,
- Nauczymy korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych
i wykorzystania ich podczas całego etapu kształcenia. - Każdego ucznia wspieramy i motywujemy w osiąganiu sukcesów.
- Każdego ucznia traktujemy indywidualnie i zapewniamy mu rozwój.
- Rozbudzamy zainteresowania i uzdolnienia każdego ucznia
W zakresie wychowania:
- Uczymy poszanowania demokratycznych wartości.
- Kształtujemy tolerancję, uczciwość i sprawiedliwość, jako wartości, które powinny przyświecać każdemu człowiekowi w stosunku do siebie i drugiego człowieka
- Współpracujemy razem z rodzicami wychowując pokolenia, które będą kształtować naszą Ojczyznę.
- Jesteśmy szkołą bezpieczną i przyjazną, w której znamy swoich uczniów i ich wspieramy.
- Wszyscy uczniowie mają równe szanse w osiąganiu celów i rozwijaniu swoich zainteresowań
1. Szkoła osiąga wysokie wyniki ze sprawdzianu zewnętrznego.
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Osiągnięcia/zadania |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
1.1. W szkole analizuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego |
1) Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje. b) stanin gimnazjum, c) mediana, dane ilościowe, jakościowe, d) treści zadań o dużej i małej łatwości z poszczególnych przedmiotów.
|
Do końca roku szkolnego, w którym odbył się egzamin |
Nauczyciele przedmiotów:| |
Zespół diagnostyczny Przewodnicząca Katarzyna Orbik-Balcerzak |
Do 15.09 następnego roku szkolnego po egzaminie |
2) Nauczyciele wdrażają wnioski z analizy wyników egzaminów. |
Na bieżąco |
||||
3) Wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia. |
Na bieżąco |
||||
1.2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
|
1) Nauczyciele prowadzą badania wyników nauczania i analizują osiągnięcia uczniów. |
Na bieżąco |
Nauczyciele przedmiotów |
Zespół diagnostyczny |
Czerwiec |
2) Nauczyciele formułują i wdrażają wnioski z analizy osiągnięć uczniów. |
Na bieżąco |
||||
3) Nauczyciele dostrzegają możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce. |
|
||||
4) Wdrożone wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów. |
|
||||
1.3. Uczniowie są aktywni
|
1) Uczniowie są samodzielni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły: a) samodzielnie odrabiają prace domowe, |
Na bieżąco |
Samorząd uczniowski |
Pedagog Ewa Kuligowska |
Styczeń
Czerwiec |
2) Samorząd Uczniowski realizuje działania zainicjowane przez uczniów. |
Na bieżąco |
||||
2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej |
1) Nauczyciele modyfikują i wzbogacają ofertę edukacyjną. |
Na bieżąco |
Nauczyciele przedmiotów |
Nauczyciele przedstawiają na podsumowujących radach pedagogicznych |
Styczeń
Czerwiec |
2) Rozwijane są zainteresowania uczniów. Koła przedmiotowe, konsultacje w ramach godzin z art.42 |
Na bieżąco |
||||
3)Nauczyciele realizują nowatorskie rozwiązania programowe. |
Na bieżąco |
||||
2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
1) Uczniowie osiągają sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości. |
Na bieżąco |
Nauczyciele przedmiotów |
Zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Styczeń Czerwiec |
2) Nauczyciele prowadzą działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów, uwzględniające indywidualizację. |
2. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie.
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Osiągnięcia/zadania |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
1.4. Respektowane są normy społeczne
|
1) Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. |
Na bieżąco |
Nauczyciele, wychowawcy klas |
Pedagog Ewa Kuligowska
Praca zespołowa w czasie comiesięcznych posiedzeń rady pedagogicznej |
Styczeń
Czerwiec |
2) Uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. |
|||||
3) Uczniowie prezentują właściwe zachowania. |
|||||
4) Nauczyciele precyzują normy zachowań uczniów. |
Na bieżąco |
||||
5) Nauczyciele analizują podejmowane działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. |
Na bieżąco |
||||
6) Nauczyciele oceniają skuteczność podejmowanych działań. |
Na bieżąco |
||||
7) Nauczyciele modyfikują oddziaływania wychowawcze w razie potrzeb, uwzględniając inicjatywy uczniów za pośrednictwem samorządu uczniowskiego. |
Na bieżąco |
Opiekun SU |
|||
2.5. W szkole kształtuje się postawy uczniów
|
1) Działania wychowawcze podejmowane przez nauczycieli są planowane i modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem. |
Na bieżąco |
Nauczyciele, wychowawcy klas |
|
Styczeń
Czerwiec |
2) Nauczyciele analizują działania wychowawcze i wdrażają wnioski z tych analiz. |
|||||
4.3. Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie
|
1) Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami pracowni, sali gimnastycznej, obiektów sportowych, boisk, świetlicy, biblioteki. |
Na pierwszych zajęciach |
Nauczyciele przedmiotów, świetlicy, biblioteki |
Zespół ds. BHP |
Styczeń
Czerwiec |
2) W w/w pomieszczeniach, na boisku znajdują się regulaminy instruujące. |
Nauczyciele |
||||
3) Pomieszczenia, do których wstęp uczniów jest zabroniony są odpowiednio oznakowane. |
Co najmniej 1 w roku – sierpień
Na bieżąco |
Zespół ds. BHP |
|||
4) Przeglądy stanu technicznego budynku, obiektów są wykonywane z należytą dokładnością. 5) Pracownia komputerowa jest wyposażona w odpowiednią ilość sprzętu komputerowego która umożliwia właściwą realizację podstawy programowej ( jeden komputer na jednego ucznia) 6) Funkcjonuje Centrum Informacji Multimedialnej z odpowiednia ilością stanowisk komputerowych i dostępem do Internetu. 7) Zbiory biblioteczne opracowane i skatalogowane są w programie bibliotecznym MOL 8) Biblioteka posiada odpowiednią ilość lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych 9) W każdej Sali lekcyjnej znajduje się zestaw multimedialny (komputer i projektor z dostępem do Internetu) 10) Nauczyciele maja możliwość wykorzystywania na zajęciach tablic interaktywnej |
Zespół ds. BHP Nauczyciele (na bieżąco zgłaszają dyrektorowi zapotrzebowanie na niezbędne do realizacji podstawy programowej pomoce dydaktyczne) |
3. Wszyscy nauczyciele czują się odpowiedzialni za wyniki nauczania, wychowania oraz bezpieczeństwo uczniów.
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Zadania |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
2.1. Szkoła ma koncepcję pracy |
1) Nauczyciele działają zgodnie z przyjętą przez Radę Pedagogiczną koncepcją pracy. |
Na bieżąco |
Wychowawcy |
Przewodniczący zespołów zadaniowych |
Styczeń
Czerwiec |
2) Nauczyciele analizują i modyfikują koncepcję pracy szkoły w razie potrzeb. |
|||||
3) Wychowawcy zapoznają oraz angażują uczniów oraz ich rodziców do realizacji zadań z koncepcji pracy szkoły. |
Na początku roku szkolnego |
||||
2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany |
1) Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych. |
Na bieżąco |
Nauczyciele |
Zespół do spraw ewaluacji |
Styczeń
Czerwiec |
2) Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się. |
|||||
3) Nauczyciele udzielają informacji o postępach w nauce wspierając ucznia w planowaniu jego rozwoju i w indywidualnym procesie uczenia się.Informacje udzielane są na bieżąco na comiesięcznych spotkaniach z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym we wrześniu na cały rok szkolny. |
|||||
4) Nauczyciele analizują wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdrażają wnioski z tych analiz. 5) W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny. |
|||||
2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli |
1) Nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych. |
Na bieżąco |
Nauczyciele, Zespoły zadaniowe |
Przewodniczący zespołów zadaniowych |
Styczeń
Czerwiec |
2) Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych następuje w wyniku wspólnych ustaleń między nauczycielami. |
2 razy w roku szkolnym |
||||
4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach
|
1) Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy. |
Na bieżąco |
Nauczyciele |
Zespoły: Matematyczny Matematyczno-przyrodniczy Humanistyczny Językowy
|
Styczeń Czerwiec Posiedzenia rady pedagogicznej dla wszystkich nauczycieli |
2) Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w szkole lub placówce. |
|||||
3) Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy. |
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Izabela Łazuga |
Odpowiada: | Dorota Czupryniak |
Wytworzył: | Dorota Czupryniak |
Data ostatniej zmiany: | 2013-03-15 12:20:43 |
Archiwum
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1572 |