Archwium - Przedmiot działalności
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach, ma swoją siedzibę przy ulicy Goetla 2 w Katowicach. Jest placówką publiczną i jednostką budżetową działającą w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Organem prowadzącym jest miasto Katowice, szkoła korzysta z bazy materialnej, stanowiącej własność komunalną miasta Katowice, nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
W skład Zespołu Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach wchodzi:
-
Gimnazjum nr 17 o 3 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 6 - letniej szkoły podstawowej,
-
Technikum nr 16 o 4 – letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 3 – letniego gimnazjum, kształcącym w specjalnościach:
● technik górnictwa podziemnego – symbol cyfrowy zawodu 311703
● technik elektryk – symbol cyfrowy zawodu 311303
● technik obsługi turystycznej – symbol cyfrowy zawodu 422103.
Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach działa według przyjętej Misji Szkoły, która stanowi integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych
w niej założeń jest jednym z głównych celów działalności szkoły:
-
we wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
-
wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności
i sprawiedliwości społecznej, -
kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne
i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los, -
pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego
i zawodowego, stosujemy efektywne metody nauczania, -
przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych, rynku pracy oraz do pełnienia ważnych ról społecznych,
-
ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami szkoły, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju,
-
ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców, środowiska lokalnego oraz wszystkich bezpośrednich „klientów” szkoły,
-
okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie
i ocenianie jakości pracy szkoły), a wyniki ewaluacji, skutki działań statutowych wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania, -
opracowujemy i realizujemy Program Wychowawczy i Profilaktyki szkoły,
-
działamy według Planu Pracy Szkoły,
-
zapewniamy uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
-
organizujemy zajęcia wspomagające,
-
organizujemy praktyki zawodowe,
-
posiadamy umowy z zakładami pracy gwarantujące pracę.
Szczegółowe cele i zadania szkoły określa szczegółowo Rozdział 2 & 6 – 17 Statutu Szkoły.
Podstawy prawne działania szkoły stanowią:
-
Ustawa o Systemie Oświaty
-
Karta Nauczyciela
-
Kodeks Pracy
-
Ustawa o Pracownikach Samorządowych
-
Statut Szkoły
-
inne dokumenty regulujące pracę szkoły (rozporządzenia MEN, uchwały Rady Miasta, zarządzenia Prezydenta, zarządzenia Dyrektora Szkoły, wewnątrzszkolne procedury, instrukcje, regulaminy).
Katowice 01.09.2015r.
ORGANIZACJA SZKOŁY
W Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracji oraz pracownicy obsługi.
Dyrektor Szkoły zatrudnia i zwalnia nauczycieli z zachowaniem przepisów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Pracy.
Pracownicy administracji i pracownicy obsługi są zatrudniani i zwalniani przez Dyrektora Szkoły z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy.
Dla każdego zatrudnionego pracownika Dyrektor Szkoły ustala zakres obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności i przydział czynności.
Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
-
Wicedyrektor do spraw pedagogicznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 2 Statutu Szkoły),
-
Kierownik Warsztatów szkolnych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 3 Statutu Szkoły),
-
Główny Księgowy (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 4 Statutu Szkoły),
-
Sekretarz Szkoły (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 5 Statutu Szkoły),
Obowiązki nauczycieli, wychowawców i bibliotekarza zawarte są w & 42, obowiązki pedagoga szkolnego w & 43 Statutu Szkoły.
ORGANY SZKOŁY
DYREKTOR SZKOŁY &19, 20 Statutu Szkoły:
01 jest jednoosobowym organem zarządzającym i sprawującym nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą Szkoły. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest Prezydent miasta Katowice;
02 jest organem nadzoru pedagogicznego i kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Szkoły;
03 wykonuje określone zadania administracji publicznej;
04 posługuje się pieczęcią prostokątną.
&20. Dyrektor Szkoły oprócz obowiązków szczegółowo wymienionych w odrębnych przepisach między innymi:
01 jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole
a przede wszystkim:
1) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;
2) powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
3) określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
4) ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno - wychowawczej;
5) kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jakości pracy;
6) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;
7) występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia;
8) dokonuje oceny pracy oraz oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu na kolejny stopień awansu zawodowego;
9) wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
10) dba o autorytet, ochronę praw i godności nauczycieli, uczniów i pracowników szkoły;
02 sprawuje opiekę nad uczniami w ramach której między innymi:
1) egzekwuje przestrzeganie przepisów prawa i postanowień Statutu Szkoły;
2) dba o odpowiednią realizację procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego;
3) stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
4) organizuje opiekę medyczną na terenie Szkoły;
5) opracowuje listę uczniów uprawnionych do pomocy materialnej.
03 opracowuje projekt planu finansowego Szkoły, dysponuje jego środkami i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
04 dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
05 dba o właściwe wyposażenie Szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne, a w szczególności:
1) ustala na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, a w przypadku braku takowej propozycji po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców:
a) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne;
b) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
2) dokonuje zakupu do biblioteki szkolnej materiałów wymienionych powyżej oraz innych materiałów bibliotecznych;
3) ustala czynności związane z gospodarowaniem podręcznikami i materiałami wymienionymi powyżej oraz ustala szczegółowe procedury korzystania z nich przez uczniów.
06 dba o odpowiedni stan techniczny budynku i urządzeń znajdujących na terenie Szkoły;
07 współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;
08 odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji Szkoły.
09 odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.
Rada Pedagogiczna &21, 22 Statutu Szkoły:
&21. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele Szkoły.
01. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Szkoły, który zwołuje i organizuje zebrania Rady;
02. Zebrania mogą być zwoływane również na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
03. W zebraniach Rady z głosem doradczym, za zgodą lub na wniosek Rady, mogą brać udział inne osoby zaproszone przez Dyrektora Szkoły;
04. Uczestnicy zebrania są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na Radzie, które mogą naruszać czyjekolwiek dobro osobiste;
05. Zebrania plenarne organizowane są:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego;
2) po zakończeniu każdego semestru;
3) w miarę potrzeb w trakcie roku szkolnego.
06. Zebrania klasyfikacyjne zwołuje się w trakcie kończącego się semestru w celu:
1) zapoznania się z wynikami nauczania i wychowania;
2) podjęcia decyzji klasyfikacyjnych;
3) wyrażenia zgody na dodatkowe egzaminy poprawkowe oraz promocję warunkową.
07. Rada podejmuje swoje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
1) uchwała jest obowiązująca od momentu jej podjęcia;
2) Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały, o czym musi powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący Szkołę. W procesie odwoławczym odnośnie wstrzymanej uchwały ostateczną decyzję podejmuje organ nadzoru pedagogicznego.
08. Zebrania są protokołowane;
&22. Kompetencje Rady Pedagogicznej.
01. W ramach kompetencji stanowiących rada między innymi:
1) uchwala w porozumieniu z Radą Rodziców, Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyczny;
2) przygotowuje projekt i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, przyjmuje nowelizację Statutu Szkoły;
3) akceptuje, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, innowacje i eksperymenty pedagogiczne;
4) akceptuje, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego w gimnazjum;
5) ocenia sytuację oraz stan Szkoły i może występować z odpowiednimi wnioskami do organu prowadzącego;
6) wnioskuje o odwołanie osób z funkcji kierowniczych Szkoły;
7) stawia wotum nieufności wobec Dyrektora Szkoły;
8) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Szkoły i wybiera swoich przedstawicieli do:
a) komisji konkursowej podczas wyboru dyrektora szkoły;
b) komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli;
c) zespołu odwoławczego rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
9) skreśla ucznia z listy uczniów Szkoły.
10) dostosowuje wymagania na egzaminach gimnazjalnym lub maturalnym do możliwości psychofizycznych ucznia;
11) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
12) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły.
02. W ramach kompetencji opiniujących rada między innymi opiniuje:
1) Plan Pracy Szkoły, Koncepcję Pracy Szkoły;
2) projekt planu finansowego;
3) Szkolny Zestaw Programów nauczania oraz zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danego poziomu nauczania przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;
4) tygodniowy plan zajęć;
5) kandydatów na stanowiska kierownicze w Szkole;
6) propozycje Dyrektora przydziału prac i obowiązków nauczycielom;
7) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród innych wyróżnień;
8) pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.
Samorząd Uczniowski &23, Statutu Szkoły:
&23. Samorząd Uczniowski jest organem kolegialnym.
01. W Szkole działają dwa Samorządy Uczniowskie, odrębnie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
1) w skład samorządu wchodzą jedynie uczniowie danego typu szkoły;
2) zasady wyboru i działania samorządów określają regulaminy oddzielne dla gimnazjum i dla szkół ponadgimnazjalnych, uchwalone przez ogół uczniów tychże gremiów, które określają:
a) tryb powoływania i odwoływania samorządu;
b) kadencję – czas trwania;
c) podział, zakres kompetencji i sposób wyłaniania przedstawicieli samorządu;
d) tryb podejmowania uchwał.
02. Do zadań samorządu uczniowskiego należy:
1) przygotowanie projektu Regulaminu Samorządu i Regulaminu Uczniowskiego oraz innych regulaminów działających doraźnie;
2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;
3) gospodarowanie środkami materialnymi Samorządu Uczniowskiego;
4) proponowanie nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu;
5) wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Szkoły;
6)współpraca z Radą Pedagogiczną w opracowaniu i ewaluowaniu wewnątrzszkolnego prawa (Statutu, WZO, Programu Wychowawczego i Profilaktyki Szkoły);
7) przedstawianie wszystkim organom Szkoły swoich wniosków i opinii dotyczących spraw szkolnych, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów takich jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania;
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
c) organizowanie życia szkolnego, dbając o zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
d) prowadzenia działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej;
e) redagowania i wydawania gazety szkolnej.
Rada Rodziców &24, 25 Statutu Szkoły:
&24. Rada Rodziców jest organem kolegialnym Szkoły, w skład której wchodzą rodzice, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału Szkoły.
01. Rada działa na podstawie własnego regulaminu który określa szczegółowo:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
2) szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;
3) zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
02. Rada podejmuje swoje decyzje w formie uchwały.
&25. Kompetencje Rady Rodziców.
01. W ramach kompetencji stanowiących Rada między innymi:
1) opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności;
2) uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyczny;
3) występuje z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;
4) wnioskuje do Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
5) deleguje swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły;
6) deleguje swojego przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
7) gromadzi i gospodaruje funduszami na cele statutowe Szkoły, pochodzącymi z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
02. W ramach kompetencji opiniujących Rada między innymi opiniuje:
1) projekt planu finansowego Szkoły;
2) nowelizację Statutu Szkoły;
3) działalność organizacji i stowarzyszeń działających na terenie Szkoły;
4) innowacje i eksperymenty pedagogiczne;
5) formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego w gimnazjum;
6) ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty;
7) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, w przypadku niskiej oceny otrzymanej w trakcie ewaluacji zewnętrznej lub osiągniętych przez uczniów słabych wyników podczas egzaminów.
Katowice 01.09.2015r.
Aktualizacja 01.12. 2015r.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA 2014 - 2018
Misja szkoły:
Jesteśmy szkołą, w której stwarzamy uczniom optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze, przy pełnym zaangażowaniu profesjonalnie przygotowanej kadry pedagogicznej i pracowników szkoły. Wyposażamy uczniów w wiedzę i umiejętności określone w Podstawie Programowej, przygotowujemy do egzaminów zewnętrznych (gimnazjalnego, maturalnego, zawodowego), podjęcia ważnych decyzji dotyczących dalszej kariery zawodowej i drogi życiowej, rozpoznajemy i rozwijamy uzdolnienia oraz zaspokajamy potrzeby specjalne i udzielamy niezbędnej pomocy wszystkim uczniom. Rodzice są partnerami szkoły w wychowaniu i edukacji swoich dzieci.
Wizja: Szkoła realizuje zadania dydaktyczno - wychowawczo, stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju ucznia i przygotowując go do:
- podjęcia decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia, zawodowej i życiowej;
- efektywnej nauki przygotowującej do egzaminów zewnętrznych;
- radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem problemów;
- twórczego myślenia;
- współpracy w grupie;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- wyboru profesji;
- funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.
Szkoła zaspokaja specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i udziela profesjonalnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej przez nauczycieli i specjalistów – pedagoga oraz we współpracy z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.
Szkoła realizuje proces wychowawczy we współpracy z rodzicami udzielając im wsparcia
w wychowaniu młodzieży w partnerstwie i zaufaniu. Rodzice są partnerami – włączającymi się w procesy edukacyjne.
W swojej pracy kierujemy się podstawami prawnymi – szczególnie Konstytucją RP i Podstawą Programową oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Praca Szkoły podlega ewaluacji, a formułowane i wdrażane wnioski służą do doskonaleniu jakości pracy.
Priorytety:
- Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego ucznia z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy pedagogicznej.
- Realizujemy procesy edukacyjne i dostosowujemy ich przebieg do możliwości każdego ucznia.
- Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
- Aktywnie współpracujemy z rodzicami uczniów, włączając ich w realizację założeń koncepcji.
- Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym – partnerami szkoły, poszerzając ofertę edukacyjną oraz integrując społeczność szkolną ze społecznością lokalną.
- Prowadzimy profesjonalne doradztwo zawodowe z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy z uczniem i grupą, organizujemy doradztwo zawodowe.
- Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy szkoły, a także wspomaga nauczycieli w rozwoju zawodowym.
- Praca szkoły jest analizowana, poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski formułowane na jej podstawie będą wdrażane w celu doskonalenia jej pracy.
- Wszystkie podmioty szkoły są aktywnie angażowane w działania ewaluacyjne, opinia rodziców jest systematycznie analizowana, a wnioski z prezentowane społeczności szkoły.
Cele strategiczne na lata 2016–2018
- Osiągnięcie jak najlepszych wyników nauczania i wyników egzaminów zewnętrznych.
- Podniesienie poziomu frekwencji uczniów poprzez odpowiednie działania, we współpracy z rodzicami.
- Współpraca z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły.
- Współpraca z ościennymi placówkami oświatowymi oraz instytucjami i organizacjami wspomagającymi pracę szkoły
- Współpraca z pracodawcami (organizacja praktyk, gwarancja pracy).
- Organizacja zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych związanych z wyborem dalszego kształcenia oraz kariery zawodowej.
- Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych (organizowanie dodatkowych zajęć, stwarzanie warunków do rozwijania talentów, nagradzanie uczniów w różnych formach).
- Wyrównywanie szans (organizacja dodatkowych zajęć, możliwość poprawy ocen, objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną, wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej).
- Podnoszenie poziomu aktywności fizycznej dziewcząt i chłopców poprzez wprowadzenie nowych form prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz sportowych zajęć dodatkowych.
- Doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych.
- Współpraca dyrekcji, nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (angażowanie uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły)
- Wdrażanie programów Profilaktyki i Wychowawczego Szkoły.
- Dbanie o bezpieczeństwo uczniów i pracowników (systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa w szkole oraz w czasie wyjść, wyjazdów, imprez i uroczystości).
- Rozwijanie i unowocześnianie bazy dydaktycznej szkoły.
- Promocja szkoły na zewnątrz oraz w środowisku lokalnym.
Cele szczegółowe
Organizacja pracy szkoły:
- doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych polegająca na tworzeniu planów, ustalaniu terminów spotkań, wymianie doświadczeń, organizowaniu lekcji otwartych, praca w Zespole Wychowawczym (organizowanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z wychowawcami i rodzicami, znalezienie sposobów na poprawę frekwencji uczniów oraz motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach poprzez organizację zajęć dodatkowych zgodnych z potrzebami uczniów), współpraca z Dyrekcją Szkoły w każdym obszarze pracy,
- doskonalenie dobrego przepływu informacji między wszystkimi pracownikami szkoły i Dyrekcją (prowadzenie zeszytu zarządzeń, przekazywanie informacji z wykorzystaniem strony internetowej, dziennika elektronicznego, spotkania Rady Pedagogicznej, spotkania w zespołach przedmiotowych),
- współpraca nauczycieli z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły, doskonalenie przepływu informacji o postępach uczniów (rozmowy indywidualne, zebrania, konsultacje, bieżąca informacja w dzienniku elektronicznym), jak również o działaniach szkoły (aktualności na stronie internetowej szkoły, na tablicach informacyjnych, stworzenie tablic informacyjnych w SP 48. MDK „Południe”, w Bibliotece Miejskiej),
- współpraca Dyrekcji i nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (zbieranie informacji o tym co uczniowie chcieliby zmienić w szkole, popieranie inicjatyw uczniów, dawanie możliwości o współdecydowaniu w różnych działaniach szkoły, angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły),
- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, konkursów międzyklasowych, udział w programach unijnych, stwarzanie warunków do rozwijania talentów,
- wyrównywanie szans poprzez organizację dodatkowych zajęć, dawanie możliwości poprawy, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz inną, aby uczeń mógł osiągnąć sukces.
Działania wychowawcze i profilaktyczne:
- diagnoza środowiska szkolnego, wdrażanie programu wychowawczego i profilaktycznego (kształtowanie odpowiednich postaw, rozwijanie i wzmacnianie postawy i świadomości patriotycznej, uświadamianie uczniom ich praw i obowiązków),
- eliminacja, redukcja czynników ryzyka,
- przeciwdziałanie absencji szkolnej,
- przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy,
- przygotowanie młodzieży do świadomego poruszania się na rynku pracy,
- uświadomienie i pokazanie młodzieży różnorodnych form i sposobów spędzania czasu wolnego, propagowanie zdrowego stylu życia,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,
- wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej,
- prowadzenie działań profilaktycznych (organizacja warsztatów, wykładów, szkoleń profilaktycznych dla uczniów, rodziców, nauczycieli).
Bezpieczeństwo w szkole
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią, w czasie wyjść i wyjazdów poprzez informację o bezpiecznych zachowaniach w odpowiednich sytuacjach i miejscach, aktywne dyżury, nauczycielskie, monitorowanie wejść i wyjść do placówki, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
- systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa i higieny,
- zapewnianie bezpiecznych warunków nauki i pracy,
- systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny,
- współpraca ze służbami BHP (organizacja szkoleń, przeglądy techniczne szkoły),
- wzmożenie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.
Baza szkoły rozwijanie bazy szkoły poprzez:
- bieżące remonty, adaptowanie istniejących pomieszczeń na pracownie (pracownia turystyczna, przedmiotów elektrycznych, audiowizualna, komputerowe),
- oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informatycznej,
- zakup nowoczesnych pomocy naukowych (programy komputerowe, nowy sprzęt sportowy, projektory, tablice interaktywne),
- współpraca z wydawnictwami w celu pozyskiwanie podręczników i pomocy naukowych.
Działania dydaktyczne:
- płynne i systematyczne wprowadzanie i monitorowanie nowej podstawy programowej,
- odpowiedni dobór programów i podręczników, stosowanie aktywnych metod naucznia,
- prowadzenie diagnozy uczniów (testy na wejściu i wyjściu), rozpoznajemy potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów,
- prowadzenie analizy, wyciąganie i wdrażanie wniosków z egzaminów próbnych i zew., - poszukiwanie i stosowanie nowatorskich metod i sposobów prowadzenie zajęć,
- umożliwiamy rozwijanie zainteresowań uczniów,
- wyrównywanie szans uczniów,
- organizacja wycieczek i wyjść i wyjazdów programowych,
- bieżące sprawdzanie umiejętności i wiadomości uczniów,
- jawne i jasne ocenianie według WSO (przekazywanie informacji zwrotnej),
- wykorzystywanie bazy i pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy programowej,
- nauka korzystania z różnych źródeł i przetwarzania informacji,
- indywidualizacja procesu kształcenia.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- współpraca z rodzicami (w czasie zebrań, spotkań indywidualnych, angażowanie rodziców w życie szkoły),
- współpraca ze Szkołą Podstawową 48, Przedszkolem, MDK Murcki, Radą Jednostki Pomocniczej, KHW S.A., Związkiem Górnoślązaków, Spółdzielnią Mieszkaniową i Parafialną Świetlicą Środowiskową, UKS Bonito, Śląską Izbą Turystyczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5, IV Komisariatem Policji, Strażą Miejską, Urzędem Pracy.
Promocja szkoły
- prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku, na zewnątrz, prezentowanie aktualności z życia - -- szkoły na stronie internetowej oraz w instytucjach środowiska lokalnego
- rozwijanie oferty edukacyjnej,
- pozyskiwanie sojuszników naszych działań,
- działania na rzecz środowiska lokalnego (współorganizowanie festynu, parafiady),
- spotkania z absolwentami,
- nagranie filmu promującego szkołę, stworzenie ulotek
Wsparciem dla szkoły w realizacji zadań będą rodzice, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna oraz inne instytucje i pracodawcy wspomagający pracę szkoły.
Model absolwenta
Absolwenci naszej szkoły, którzy ukończą edukację będą gotowi na podjęcie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, na studiach wyższych lub podejmą pracę, zgodnie z możliwościami, zdolnościami i dalszą karierą zawodową.
Młodzież będzie przygotowana na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących ich przyszłości. Wyposażeni w wiedzę i umiejętności przydatne do kontynuowania uczenia się
i studiowania, posiadający umiejętność zachowania się w każdej sytuacji, współpracujący
w grupie, z poszanowaniem każdego człowieka, stosujący zasadę równości wobec innych - młodzi ludzie będą mogli rozpocząć swoje dorosłe życie.
Absolwenci będą wykazywać się twórczym myśleniem i działaniem adekwatnie do swoich rozpoznanych możliwości psychofizycznych, świadomi swoich zdolności i talentów.
Uczeń jest dla nas nadrzędną wartością i jego wszechstronny rozwój to nasz główny priorytet.
System motywacji w szkole
W szkole funkcjonuje system motywacji uczniów do nauki. Głównym założeniem systemu jest stosowanie odpowiednich metod pracy z uczniem oraz wzmacnianie pozytywnych zachowań i promowanie ich w społeczności szkolnej.
Cele funkcjonowania systemu:
- podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z poszczególnych przedmiotów;
- promowanie pozytywnych zachowań od rozpoczęcia nauki;
- niwelowanie zachowań niepożądanych wśród uczniów;
- kształtowanie nawyków związanych z systematyczną pracą, obowiązkowością i odpowiedzialnością;
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów;
- udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce i zachowaniu.
Formy wzmocnień pozytywnych stosowane w ramach systemu:
- pochwała na forum klasy;
- pochwała na forum szkoły – podczas apelu lub akademii okolicznościowych;
- pochwała wobec rodziców w czasie zebrań;
- pochwała pisemna dla rodziców w czasie akademii;
- publikacja prac, wytworów nagrodzonych wysokimi notami na stronie internetowej, tablicach na terenie szkoły (za zgodą nagrodzonego);
- świętowanie w klasie wraz z wychowawcą klasy sukcesów uczniów i klasy.
W systemie priorytetowe jest dostrzeganie wszelkich sukcesów uczniów, postępów
w nauce, zarówno tych uzdolnionych jak i uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu, ale robiących postępy.
Załączniki:
- Statut szkoły.
- Program Wychowawczy i Profilaktyki.
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
- Plan nadzoru pedagogicznego.
- Projekt ewaluacji wewnętrznej na dany rok szkolny.
- Perspektywiczny plan rozwoju szkoły.
Pełny dokument stanowi załącznik do protokołu oraz jest dostępny w pokojach nauczycielskich, bibliotece oraz opublikowany jest na stronie BIP).
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Mirosława Okoń |
Odpowiada: | Iwona Goźlińska |
Wytworzył: | Mirosława Okoń |
Data ostatniej zmiany: | 2016-10-25 10:06:30 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1550 |