Archwium - Przedmiot działalności
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach, ma swoją siedzibę przy ulicy Goetla 2 w Katowicach. Jest placówką publiczną i jednostką budżetową działającą w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Organem prowadzącym jest miasto Katowice, szkoła korzysta z bazy materialnej, stanowiącej własność komunalną miasta Katowice, nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
W skład Zespołu Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach wchodzi:
-
Gimnazjum nr 17 o 3 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 6 - letniej szkoły podstawowej,
-
Technikum nr 16 o 4 – letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 3 – letniego gimnazjum, kształcącym w specjalnościach:
● technik górnictwa podziemnego – symbol cyfrowy zawodu 311703
● technik elektryk – symbol cyfrowy zawodu 311303
● technik obsługi turystycznej – symbol cyfrowy zawodu 422103.
Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach działa według przyjętej Misji Szkoły, która stanowi integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w niej założeń jest jednym z głównych celów działalności szkoły:
-
we wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
-
wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej,
-
kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los,
-
pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego i zawodowego, stosujemy efektywne metody nauczania,
-
przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych, rynku pracy oraz do pełnienia ważnych ról społecznych,
-
ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami szkoły, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju,
-
ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców, środowiska lokalnego oraz wszystkich bezpośrednich „klientów” szkoły,
-
okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy szkoły), a wyniki ewaluacji, skutki działań statutowych wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania,
-
opracowujemy i realizujemy Program Wychowawczy i Profilaktyki szkoły,
-
działamy według Planu Pracy Szkoły,
-
zapewniamy uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
-
organizujemy zajęcia wspomagające,
-
organizujemy praktyki zawodowe,
-
posiadamy umowy z zakładami pracy gwarantujące pracę.
Szczegółowe cele i zadania szkoły określa szczegółowo Rozdział 2 & 6 – 17 Statutu Szkoły.
Podstawy prawne działania szkoły stanowią:
-
Ustawa o Systemie Oświaty
-
Karta Nauczyciela
-
Kodeks Pracy
-
Ustawa o Pracownikach Samorządowych
-
Statut Szkoły
-
inne dokumenty regulujące pracę szkoły (rozporządzenia MEN, uchwały Rady Miasta, zarządzenia Prezydenta, zarządzenia Dyrektora Szkoły, wewnątrzszkolne procedury, instrukcje, regulaminy).
Katowice 01.09.2015r.
ORGANIZACJA SZKOŁY
W Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracji oraz pracownicy obsługi.
Dyrektor Szkoły zatrudnia i zwalnia nauczycieli z zachowaniem przepisów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Pracy.
Pracownicy administracji i pracownicy obsługi są zatrudniani i zwalniani przez Dyrektora Szkoły z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy.
Dla każdego zatrudnionego pracownika Dyrektor Szkoły ustala zakres obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności i przydział czynności.
Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
-
Wicedyrektor do spraw pedagogicznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 2 Statutu Szkoły),
-
Kierownik Zajęć Praktycznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 3 Statutu Szkoły),
-
Główny Księgowy (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 4 Statutu Szkoły),
-
Sekretarz Szkoły (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 5 Statutu Szkoły),
Obowiązki nauczycieli, wychowawców i bibliotekarza zawarte są w & 42, obowiązki pedagoga szkolnego w & 43 Statutu Szkoły.
ORGANY SZKOŁY
DYREKTOR SZKOŁY
-
jest jednoosobowym organem zarządzającym i sprawującym nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest Prezydent miasta Katowice,
-
jest organem nadzoru pedagogicznego i kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły,
-
jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole,
-
sprawuje opiekę nad uczniami,
-
opracowuje projekt planu finansowego szkoły, dysponuje jego środkami i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
-
dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
-
dba o odpowiedni stan techniczny budynku i urządzeń znajdujących się na terenie szkoły,
-
współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania
-
w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Rada Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
-
odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły.
Kompetencje Dyrektora Szkoły szczegółowo określa & 19 Statutu Szkoły.
RADA PEDAGOGICZNA
-
jest organem kolegialnym w skład, którego wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły,
-
Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał,
-
uchwala w porozumieniu z Radą Rodziców Program Wychowawczy i Program Profilaktyki szkoły,
-
przygotowuje projekt i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców przyjmuje nowelizację Statutu Szkoły,
-
akceptuje po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców innowacje i eksperymenty pedagogiczne,
-
akceptuje po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego gimnazjum formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego,
-
wnioskuje o odwołanie osób z funkcji kierowniczych,
-
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły,
-
skreśla ucznia z listy uczniów,
-
dostosowuje wymagania na egzaminach zewnętrznych,
-
ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły,
-
opiniuje Plan Pracy Szkoły, Projekt Planu Finansowego, Plan Doskonalenia Zawodowego, Szkolny Zestaw Programów Nauczania, tygodniowy rozkład zajęć, wnioski Dyrektora o przyznanie nagród i innych wyróżnień, pracę Dyrektora przy ustaleniu jego oceny pracy.
Kompetencje Rady Pedagogicznej szczegółowo określa & 21 Statutu Szkoły.
RADA RODZICÓW
-
jest organem kolegialnym w skład, której wchodzą rodzice, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału szkoły,
-
Rada Rodziców działa na podstawie własnego regulaminu,
-
Rada Rodziców podejmuje decyzje w formie uchwał,
-
uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy i Program Profilaktyki szkoły,
-
występuje z wnioskami i opiniami w sprawach dotyczących działalności szkoły,
-
deleguje swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły,
-
gromadzi i gospodaruje funduszami na cele statutowe szkoły, pochodzącymi z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
-
opiniuje między innymi nowelizacje Statutu Szkoły, innowacje i eksperymenty pedagogiczne, projekt planu finansowego, ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż na kolejny stopień awansu zawodowego, program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lu wychowania w przypadku niskiej oceny otrzymanej przez szkołę w trakcie ewaluacji zewnętrznej lub osiągniętych przez uczniów słabych wyników z egzaminów zewnętrznych.
Kompetencje Rady Rodziców szczegółowo określa & 24 Statutu Szkoły.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
jest organem kolegialnym w skład, którego wchodzą wybrani w demokratycznych wyborach przedstawiciele uczniów. W szkole działają dwa Samorządy Uczniowskie odrębnie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej,
-
ma wpływ na dokonanie wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna,
-
ma prawo przedstawiać wszystkim organom szkoły swoje wnioski i opinie dotyczące działalności szkoły,
-
organizuje życie szkolne w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły, opiekunami samorządów,
-
prowadzi działalność kulturalną, oświatową, sportową i rozrywkową,
-
ma prawo do redagowania gazetki szkolnej.
Prawa Samorządu Uczniowskiego określa & 23 Statutu Szkoły.
Katowice 01.09.2015r.
Koncepcja pracy szkoły na lata 2014 - 2018
Wizja Szkoły
Jesteśmy szkołą sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi każdego ucznia, szanujemy jego godność oraz wolność światopoglądową i wyznaniową. Przygotowujemy go do kształcenia się przez całe życie.
Misja Szkoły
We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los.
Pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego zawodowego, i stosujemy efektywne technologie nauczania oraz kształcenia.
Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.
Ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.
Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego oraz wszystkich, bezpośrednich „klientów” szkoły.
Okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy Szkoły), a wyniki ewaluacji skutków działań statutowych i pozastatutowych, wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności Szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania.
1. Organizacja pracy szkoły:
- doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych polegająca na tworzeniu planów, ustalaniu terminów spotkań, wymianie doświadczeń, organizowaniu lekcji otwartych, praca w Zespole Wychowawczym (organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z wychowawcami i rodzicami, znalezienie sposobów na poprawę frekwencji uczniów oraz motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach poprzez organizację zajęć dodatkowych zgodnych z potrzebami uczniów), współpraca z Dyrekcją Szkoły w każdym obszarze pracy,
- doskonalenie dobrego przepływu informacji między wszystkimi pracownikami szkoły i Dyrekcją (prowadzenie zeszytu zarządzeń, przekazywanie informacji z wykorzystaniem strony internetowej, dziennika elektronicznego, spotkania Rady Pedagogicznej, spotkania w zespołach przedmiotowych),
- współpraca nauczycieli z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły, doskonalenie przepływu informacji
o postępach uczniów (rozmowy indywidualne, zebrania, konsultacje, bieżąca informacja w dzienniku elektronicznym), jak również o działaniach szkoły (aktualności na stronie internetowej szkoły, na tablicach informacyjnych, stworzenie tablic informacyjnych w SP 48. MDK „Południe”, w Bibliotece Miejskiej),
- współpraca Dyrekcji i nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (zbieranie informacji o tym co uczniowie chcieliby zmienić w szkole, popieranie inicjatyw uczniów, dawanie możliwości o współdecydowaniu w różnych działaniach szkoły, angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły),
- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, konkursów międzyklasowych, udział w programach unijnych, stwarzanie warunków do rozwijania talentów,
- wyrównywanie szans poprzez organizację dodatkowych zajęć, dawanie możliwości poprawy, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz inną, aby uczeń mógł osiągnąć sukces.
2. Działania wychowawcze i profilaktyczne:
- diagnoza środowiska szkolnego, wdrażanie programu wychowawczego i profilaktycznego (kształtowanie odpowiednich postaw, rozwijanie i wzmacnianie postawy i świadomości patriotycznej, uświadamianie uczniom ich praw i obowiązków),
- eliminacja, redukcja czynników ryzyka,
- przeciwdziałanie absencji szkolnej,
- przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy,
- przygotowanie młodzieży do świadomego poruszania się na rynku pracy,
- uświadomienie i pokazanie młodzieży różnorodnych form i sposobów spędzania czasu wolnego, propagowanie zdrowego stylu życia,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,
- wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej,
- prowadzenie działań profilaktycznych (organizacja warsztatów, wykładów, szkoleń profilaktycznych dla uczniów, rodziców, nauczycieli).
3. Bezpieczeństwo w szkole
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią, w czasie wyjść i wyjazdów poprzez informację o bezpiecznych zachowaniach w odpowiednich sytuacjach i miejscach, aktywne dyżury, nauczycielskie, monitorowanie wejść i wyjść do placówki, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
- systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa i higieny,
- zapewnianie bezpiecznych warunków nauki i pracy,
- systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny,
- współpraca ze służbami BHP (organizacja szkoleń, przeglądy techniczne szkoły),
- wzmożenie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.
4. Baza szkoły rozwijanie bazy szkoły poprzez:
- bieżące remonty, adaptowanie istniejących pomieszczeń na pracownie (pracownia turystyczna, przedmiotów elektrycznych, audiowizualna, komputerowe),
- oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informatycznej,
- zakup nowoczesnych pomocy naukowych (programy komputerowe, nowy sprzęt sportowy, projektory, tablice interaktywne),
- współpraca z wydawnictwami w celu pozyskiwanie podręczników i pomocy naukowych.
5. Działania dydaktyczne:
- płynne i systematyczne wprowadzanie i monitorowanie nowej podstawy programowej,
- odpowiedni dobór programów i podręczników, stosowanie aktywnych metod nauczania, wprowadzanie innowacji pedagogicznych,
- prowadzenie diagnozy uczniów (testy na wejściu i wyjściu), rozpoznajemy potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów,
- prowadzanie analizy, wyciąganie i wdrażanie wniosków z egzaminów próbnych i zewnętrznych,
- poszukiwanie i stosowanie nowatorskich metod i sposobów prowadzenie zajęć,
- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów,
- wyrównywanie szans uczniów,
- organizacja wycieczek i wyjść i wyjazdów programowych,
- bieżące sprawdzanie umiejętności i wiadomości uczniów,
- jawne i jasne ocenianie według WZO (przekazywanie informacji zwrotnej),
- wykorzystywanie bazy i pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy programowej,
- nauka i doskonalenie korzystania z różnych źródeł i przetwarzania informacji,
- indywidualizacja procesu kształcenia.
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- współpraca z rodzicami (w czasie zebrań, spotkań indywidualnych, angażowanie rodziców w życie szkoły),
- współpraca ze Szkołą Podstawową 48, Przedszkolem, MDK Murcki, Radą Jednostki Pomocniczej, KHW S.A., Związkiem Górnoślązaków, Spółdzielnią Mieszkaniową i Parafialną Świetlicą Środowiskową, UKS Bonito, Śląską Izbą Turystyczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5, IV Komisariatem Policji, Strażą Miejską, Urzędem Pracy.
7. Promocja szkoły
- prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku, na zewnątrz, prezentowanie aktualności z życia szkoły na stronie internetowej oraz w instytucjach środowiska lokalnego,
- rozwijanie oferty edukacyjnej,
- pozyskiwanie sojuszników naszych działań,
- działania na rzecz środowiska lokalnego (współorganizowanie festynu, parafiady),
- spotkania z absolwentami,
- nagranie filmu promującego szkołę, stworzenie ulotek.
Katowice 01.09.2015r.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Mirosława Okoń |
Odpowiada: | Iwona Goźlińska |
Wytworzył: | Mirosława Okoń |
Data ostatniej zmiany: | 2015-10-28 17:50:19 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1550 |