Archwium - Przedmiot działalności

Niniejszy statut to podstawowy dokument w oparciu , o który działa

Szkoła Podstawowa w Olszewce

Statut  ustalono  na podstawie:

akty wykonawcze do w/w ustaw

 

szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,

 

 

 

 

 

S T A T U T

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W OLSZEWCE

 

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

  1. Szkoła Podstawowa w Olszewce jest publiczną szkołą podstawową.
  2. Siedzibą szkoły jest  budynek  we wsi Olszewka
  3. W skład obwodu szkoły wchodzi wieś Olszewka
  4. Pełna nazwa szkoły brzmi – Szkoła Podstawowa w Olszewce i jest używana w pełnym brzmieniu.
  5. Szkoła używa pieczęci urzędowych o treściach ;
    • pieczęć urzędowa : Szkoła Podstawowa w Olszewce
    • stemple okrągłe :
      1. do pieczętowania świadectw szkolnych,
      2. stosowane do pieczętowania legitymacji szkolnych.
  1. Organem prowadzącym jest Gmina Jednorożec. Do zadań której należy:
    1. zapewnienie warunków działania szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
    2. wykonywanie remontów obiektów szkolnych,
    3. zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
  3. Prawną podstawą działalności szkoły jest Uchwała nr XXXIII/180/2017 z dnia 8 listopada 2017 w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej                  Szkoły  Podstawowej w Olszewce w ośmioklasową Szkołę Podstawową w Olszewce.
  1. Czas trwania nauki w szkole wynosi 8 lat.
  2. Świadectwo ukończenia szkoły potwierdza uzyskanie wykształcenia podstawowego i uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.

Ilekroć w statucie jest mowa o:

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

  1. treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
  2. treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
    1. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły mają obowiązek realizować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Treści wychowawcze realizuje się w ramach zajęć edukacyjnych, zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
    2. Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych:

 7 . Nauczanie zdalne odbywać się powinno zgodnie z obowiązującym planem lekcji z możliwością jego modyfikacji

8 . W okresie stanu epidemii ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, w której    może zagrożone być zdrowie uczniów, szkoła może funkcjonować w następujący sposób:

 

  1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie od chwili wejścia ucznia do szkoły do momentu jej opuszczenia, poprzez:

 a także:

  1. 9. W okresie stanu epidemii w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 uczeń ma prawo dostępu do księgozbioru na zasadach wskazanych przez dyrektora określonych w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Zajęcia z nauczycielem biblioteki mogą odbywać się także z wykorzystaniem technik i metod porozumiewania się na odległość.

 

  1. Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć (obowiązkowych i nadobowiązkowych) w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według corocznie ustalonego przez Dyrektora harmonogramu.
  2. Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go przez innego nauczyciela.
  3. Nauczyciele pełniący dyżur na dolnym korytarzu zwracają uwagę na szatnię i łazienki.
  4. W czasie zajęć edukacyjnych pozalekcyjnych, odbywających się po zakończeniu zajęć wynikających z tygodniowego rozkładu zajęć, obowiązki właściwe dla nauczyciela dyżurującego pełni nauczyciel prowadzący te zajęcia.
  5. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych, o których mowa w ust. 4, obejmuje czas 10 minut przed zajęciami do chwili opuszczenia przez uczniów budynku szkoły po zajęciach.
  6. Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurujący mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach, w pomieszczeniach sanitarnych oraz obiektach rekreacyjnych wokół szkoły.
  7. W razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu, nauczyciel zastępujący przejmuje obowiązek pełnienia dyżuru.
  8. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel, który jest jego świadkiem, otacza ucznia opieką, w miarę możliwości udziela pierwszej pomocy , a następnie powiadamia dyrektora.
  9. Dyrektor, w razie konieczności, powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców.

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

  1. Organami szkoły są:
    • dyrektor szkoły,
    • rada pedagogiczna,
    • samorząd uczniowski,
    • rada rodziców.
  2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego uczniów, jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
  3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, jest organ prowadzący szkołę.
  1. Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:
  1. Do kompetencji dyrektora, wynikających z ustawy – Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy należy w szczególności:
  1. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
  2. Dyrektor wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
  1. Radę pedagogiczną tworzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
    W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego na wniosek lub za zgodą rady pedagogicznej.
  2. Do jej kompetencji stanowiących należy:
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  1. Rada pedagogiczna deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły.
  2. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły oraz jego zmian i uchwala statut lub jego zmiany.
  3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły oraz odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
  4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  5. Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien w szczególności zawierać;
  1. Do protokołu dołącza się: listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski, oświadczenia i inne dokumenty złożone do przewodniczącego rady pedagogicznej.
  2. Protokół sporządza się w ciągu 14 dni po zakończeniu obrad.
  3. Członkowie Rady mają obowiązek zaznajomić sie z protokołem z poprzedniego posiedzenia.
  4. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone nie później niż do rozpoczęcia zebrania rady pedagogicznej, na której następuje przyjęcie protokołu.
  5. Osoby uczestniczące w zebraniach rady są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Organem samorządu jest rada samorządu uczniowskiego.
  2. Zasady wybierania i działania rady samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
  3. Samorząd uczniowski może przedstawiać wnioski wszystkim organom szkoły w sprawach dotyczących szkoły, szczególnie dotyczących praw uczniów.
  4. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
  5. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach danej szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących praw uczniów, takich jak:
  1. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
  2. Samorząd ze swojego składu wyłania szkolną radę wolontariatu, której zadaniem jest koordynacja działań wolontariackich zebranych spośród pomysłów zgłoszonych przez zespoły uczniowskie poszczególnych oddziałów klasowych. Szczegółowe zasady działania wolontariatu (w tym sposób organizacji i realizacji działań) w szkole określa regulamin wolontariatu, będący odrębnym dokumentem.
  3. Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu samorządu może odbywać się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.
  1. W szkole działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem.
  3. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  4. Do kompetencji rady rodziców należy:
  1. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.
  2. Rada rodziców prowadzi dokumentację finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoły.

  1. Organy szkoły pracują na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania
    w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji zadań wynikających ze statutu i planów pracy szkoły.
  2. Organy szkoły zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od podjęcia decyzji.
  3. Działające w szkole organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają jednak o bieżące informowanie innych organów szkoły o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora szkoły.
  4. Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami szkoły, rozstrzyga dyrektor szkoły, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.
  5. W okresie epidemii w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 czynności organów szkoły mogą być realizowane przy pomocy środków porozumiewania się na odległość, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty – także w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie np. protokołu
  1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
  1. W przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powołany jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
  2. Zespół Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.
  3. Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
  2. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 25 uczniów.
  3. Zajęcia edukacyjne w klasach I-go etapu edukacyjnego są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów, a w szczególnych przypadkach określonych ustawą – nie więcej niż 27.
  1. W klasach IV– VIII szkoły podstawowej podział na grupy jest obowiązkowy zgodnie z przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
  2. W przypadku oddziałów liczących mniej uczniów niż wskazano w przepisie w ust. 1 podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie:
  1. Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów, szkoła organizuje zajęcia dodatkowe, stosownie do posiadanych środków finansowych.
  2. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych  poza systemem klasowo-lekcyjnym.
  3. Liczbę uczestników zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą klasy, spośród uczących w tym oddziale.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej przyjęto zasadę, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego lub w uzasadnionych przypadkach, także w trakcie trwania roku szkolnego.
  4. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawca dostosowuje do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

 

  1. Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa rozporządzenie ministra właściwego ds. oświaty i wychowania w sprawie organizacji roku szkolnego.
  2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły.
  3. Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.
  4. W szkole obowiązuje 5 - dniowy tydzień nauki.
  5. Przerwy lekcyjne trwają 10 minut, w tym jedna 20 minut.
  6. W szczególnych przypadkach w zależności od potrzeb wynikających z organizacji zajęć  dopuszcza się możliwość skracania przerw do 5 minut.
  7. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania i działalności wychowawczo -dydaktycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
  8. Szkoła używa dziennika lekcyjnego dokumentującego zajęcia lekcyjne.
  9. Za ochronę danych osobowych odpowiadają wychowawcy klas, nauczyciele, którzy mają dostęp do dzienników lekcyjnych i dokumentacji przebiegu nauczania.
  10. Dziennik zakłada się dla każdego oddziału. Za jego prowadzenie nadzór odpowiada wychowawca klasy. W dzienniku klasy maja prawo dokonywać wpisów nauczyciele prowadzący zajęcia z oddziałem lub grupą.
  11. Na potrzeby dokumentowania działań wychowawczo - profilaktycznych klasy wychowawca prowadzi " Teczkę Wychowawcy Klasy ", która zawiera:
  1. Dzienniki do zajęć pozalekcyjnych służą do dokumentowania tych zajęć.
  1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie.
  2. Życzenie wyrażone jest w formie pisemnego oświadczenia, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
  3. Uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi. W przypadku zajęć odbywających się na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej na pisemną lub osobistą prośbę rodziców uczniowie są zwalniani do domu.
  4. Nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej.
  5. Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania na 5  dni wcześniej.
  6. Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym, wliczana jest do średniej ocen, lecz nie ma wpływu na promocję do następnej klasy.
  7. Uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia
    z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych w wyznaczonym terminie. Pieczę nad uczniami w tym czasie sprawują nauczyciele religii.
  1. Dla wszystkich uczniów klas IV-VIII organizowane są zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie”.
  2. Udział ucznia w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie” nie jest obowiązkowy.
  3. Uczeń nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.
  4. Uczniowie, których rodzice nie wyrazili zgody na uczestniczenie ich dzieci w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie”, organizuje się zajęcia opiekuńczo - wychowawcze. W przypadku zajęć odbywających się na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej na pisemną lub osobistą prośbę rodziców uczniowie są zwalniani do domu.
  5. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

.

  1. Szkoła realizuje doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych
  2. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w oddziałach przedszkolnych obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzenie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
    1. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I –VI obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec uczniów i edukacji oraz pobudzenie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
    2. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań i uzdolnień.
    3. Doradztwo zawodowe jest realizowane:

3) w ramach wizyt zawodoznawczych.

  1. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego określają załączniki do rozporządzenia w sprawie doradztwa.
  2. Na każdy rok szkolny opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego , opiniowany przez radę pedagogiczna i zatwierdzany przez dyrektora szkoły.
  3. Program określa:

W przypadku braku doradcy zawodowego do roku szkolnego 2021/2022 włącznie, dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego innemu nauczycielowi

 

  1. Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły a szkołą wyższą lub (za jego zgodą) poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
  2. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Biblioteka szkolna jest ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej uczniów oraz ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły: kształcąco-wychowawczej, opiekuńczej i kulturalno-rekreacyjnej.
  2. W okresie stanu epidemii w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 uczeń ma prawo dostępu do księgozbioru na zasadach wskazanych przez dyrektora określonych w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Zajęcia z nauczycielem biblioteki mogą odbywać się także z wykorzystaniem technik i metod porozumiewania się na odległość
  3. Biblioteka szkolna wspomaga nauczycieli w:
  1. Do zadań biblioteki należy:
  1. Biblioteka w ramach swoich zadań współpracuje z:
  1. zakup lub sprowadzanie szczególnie poszukiwanych książek,
  2. tworzenie aktywu bibliotecznego,
  3. informowanie o aktywności czytelniczej,
  4. udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowaniu nawyków czytelniczych,
  1. sprowadzanie literatury pedagogicznej, przedmiotu, poradników metodycznych i czasopism pedagogicznych,
  2. organizowanie wystawek tematycznych,
  3. informowanie o nowych nabytkach biblioteki,
  4. przeprowadzanie lekcji bibliotecznych,
  5. udostępnianie czasopism pedagogicznych i zbiorów gromadzonych w bibliotece,
  6. działania mające na celu poprawę czytelnictwa,
  7. umożliwienie korzystania z encyklopedii, programów multimedialnych;
  1. udostępnianie zbiorów gromadzonych w bibliotece,
  2. umożliwienie korzystania z encyklopedii,
  3. działania na rzecz podniesienia aktywności czytelniczej dzieci,
  4. udostępnianie statutu szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych dokumentów prawa szkolnego,
  1. lekcje biblioteczne przeprowadzane przez bibliotekarzy z biblioteki publicznej,
  2. udział w konkursach poetyckich, plastycznych, wystawach itp.,
  3. wypożyczanie międzybiblioteczne zbiorów specjalnych.
  1. W budynku szkoły mieści się Punkt Przedszkolny.
  2. Nadzór nad działalnością przedszkola sprawuje Związek Stowarzyszeń " Kurpsie Razem".
  3. W budynku szkoły  działa świetlica wiejska , filia biblioteki gminnej
  4. Czas pracy świetlicy i filialnej biblioteki określa organ sprawujący nadzór - Gminna Biblioteka Publiczna w Jednorożcu.  
  5. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy świetlicy wiejskiej i biblioteki określa zatrudniony pracownik oraz  organ sprawujący nadzór.
  6. Za bezpieczeństwo dzieci pozostające na świetlicy wiejskiej szkoła nie ponosi odpowiedzialności.
  1. Szkoła prowadzi dożywianie w formie drugiego śniadania dla dzieci tego potrzebujących.
  2. Koszt posiłków dla uczniów znajdujących sie w trudnej sytuacji finansowej jest refundowany ze środków Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jednorożcu.
  1. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia:
  1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz materialnej.
  2. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor szkoły.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana podczas bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli , a także w formie:
  1. Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.
  2. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez :
    • pomoc w ubieganiu się o stypendia i dopłaty z gminnego ośrodka pomocy społecznej ,
    • występowanie o pomoc do sponsorów,
  3. Pomoc materialna w szkole może być organizowana w formie:
  1. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:
  1. Stypendium za wyniki w nauce nie udziela się uczniom pierwszego etapu edukacyjnego .
  2. Stypendium za wyniki w nauce przyznaje się uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen w okresie poprzedzającym okres, w którym przyznaje się to stypendium.
  3. Zasady przydzielania stypendium określa regulamin przyjęty uchwałą Rady Gminy Jednorożec w sprawie świadczeń materialnych  o charakterze motywacyjnym przyznawanym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Jednorożec.
  1. Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Przasnyszu oraz innymi placówkami wspierającymi pracę szkoły celem:
    • uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
    • udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
  2. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  3. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

 

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

  1. Szkoła zatrudnia nauczycieli i pracowników samorządowych na stanowiskach niepedagogicznych.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks pracy.
  3. Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
  1. W sytuacji, gdy dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, jego obowiązki pełni powołany przez dyrektora społeczny zastępca dyrektora szkoły.
  1. Do zadań wychowawcy klasy należy:
    • tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, jego proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
    • inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
    • podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
    • otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
    • planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
  1. różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
  2. ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
  1. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci,
  2. współdziałania, tzn. udzielania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec młodzieży i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
  3. włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
  1. Wychowawca klasy realizuje zadania wychowawcze poprzez:
    • opracowanie planu wychowawczego dla danej klasy w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
    • zapoznawanie rodziców uczniów z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły, planem wychowawczym klasy i zasadami oceniania,
    • diagnozę potrzeb uczniów w zakresie opieki, wychowania i profilaktyki dokonywaną na początku każdego roku szkolnego oraz w trakcie roku szkolnego,
    • kształtowanie osobowości ucznia,
    • systematyczną współpracę z rodzicami, nauczycielami,
    • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, materialnej i socjalnej,
    • wspieranie rodzin niewydolnych wychowawczo,
    • motywowanie ucznia do osiągania jak najlepszych wyników w nauce, zgodnie z jego możliwościami i zainteresowaniami,
    • dbanie o regularne uczęszczanie uczniów na zajęcia edukacyjne, badanie przyczyn absencji, egzekwowanie obowiązku szkolnego,
    • informowanie dyrektora o nieusprawiedliwionych nieobecnościach ucznia,
    • troskę o rozwijanie zainteresowań ucznia poprzez zachęcanie do udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych, konkursach, pracy w organizacjach szkolnych,
    • dbanie o prawidłowe stosunki między wychowankami,
    • wyrabianie u uczniów poczucia współodpowiedzialności za porządek, estetykę, czystość na terenie klasy, szkoły, wsi,
    • wywieranie wpływu na właściwe zachowanie uczniów w szkole i poza nią, badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów – podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, wychowawcami, nauczycielami i rodzicami ucznia,
    • ochronę przed skutkami demoralizacji i uzależnień, podejmowanie niezbędnych działań profilaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych,
    • wdrażanie do dbania o higienę, stan zdrowia, stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w szkole i poza nią,
    • informowanie rodziców ucznia o uzyskiwanych przez niego ocenach bieżących, śródrocznych i rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz ocenach zachowania, osiągnięciach, sukcesach, trudnościach w nauce, niepowodzeniach szkolnych, problemach wychowawczych, poprzez - rozmowę indywidualną, ogólne zebrania rodziców, rozmowę telefoniczną, pocztę elektroniczną, korespondencję tradycyjną,
    • rzetelne, systematyczne i terminowe prowadzenie dokumentacji określonej Zarządzeniami dyrektora szkoły,
    • opracowanie i wdrażanie oraz przeprowadzanie ewaluacji – we współpracy z zespołem wychowawczym – programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, planu wychowawczego i tematyki godzin wychowawczych dla danego oddziału, harmonogramu imprez klasowych i szkolnych,
    • współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeby czytania u uczniów.
  2. Wychowawca ma prawo do uzyskania wsparcia, pomocy merytorycznej, metodycznej i psychologiczno-pedagogicznej w podejmowanych działaniach edukacyjnych od dyrekcji szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej, zespołów wychowawczych, doradców metodycznych i instytucji wspomagających szkołę.
  3. Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić w wyniku decyzji dyrektora szkoły w następujących przypadkach:
    • na umotywowany wniosek nauczyciela – wychowawcy,
    • w wyniku decyzji dyrektora podyktowanej stwierdzonymi błędami wychowawczymi.

Dyrektor podejmuje decyzję w ciągu 14 dni od złożenia wniosku w tej sprawie. Zmiana wychowawcy klasy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca.

  1. Sprawy sporne dotyczące uczniów w klasie rozstrzyga wychowawca klasy z udziałem samorządu klasowego i klasowej rady rodziców.
  2. Sprawy nierozstrzygnięte przez wychowawcę klasy kierowane są do dyrektora szkoły, którego decyzja jest ostateczna.
  1. Nauczyciele obowiązani są realizować zadania wynikające z Prawa oświatowego, Ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela.
  2. Nauczyciele, poza obowiązkami wynikającymi z przepisów, o których mowa w ust. 1, są zobowiązani w szczególności:
    • systematycznie i rzetelnie przygotowywać się do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, realizować je zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz z zasadami współczesnej dydaktyki i metodyki nauczania,
    • kształtować na wszystkich lekcjach sprawność umysłową, dociekliwość poznawczą, krytycyzm, otwartość i elastyczność myślenia wynikające ze wzbogacenia wiedzy, umiejętności, kompetencji i poglądów na współczesny świat i życie,
    • oddziaływać wychowawczo poprzez osobisty przykład, różnicowanie działań w toku zajęć lekcyjnych umożliwiające rozwój zarówno uczniów zdolnych jak i mających trudności w nauce, zaspokajać ich potrzeby edukacyjne i psychiczne,
    • ukazywać związki pomiędzy poszczególnymi zajęciami edukacyjnymi, uogólniać wiedzę zgodnie z prawami rozwojowymi świata przyrodniczego i społecznego,
    • rozwijać u uczniów wizję świata, ukazywać możliwości, perspektywy i konieczność postępu społecznego,
    • akcentować na wszystkich zajęciach edukacyjnych wartości humanistyczne, moralne i estetyczne, przyswajanie których umożliwia świadomy wybór celów i dróg życiowych, wskazywać na społeczną użyteczność przekazywanej wiedzy dla dobra człowieka,
    • wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
    • udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
    • obiektywnie i bezinteresownie w oceniać uczniów oraz sprawiedliwie ich traktować,
    • wyrabiać umiejętności i nawyki korzystania z ogólnodostępnych środków informacji,
    • wdrażać działania nowatorskie i innowacyjne,
    • systematycznie kontrolować miejsce prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
    • dbać o wystrój i estetykę pomieszczeń szkolnych,
    • uczestniczyć w różnych formach doskonalenia organizowanego przez Dyrektora,
    • przestrzegać Statutu Szkoły,
    • zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
    • przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych,
    • używać na zajęciach edukacyjnych tylko sprawnych pomocy dydaktycznych,
    • kontrolować obecności uczniów na każdych zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    • pełnić dyżury podczas przerw międzylekcyjnych zgodnie z opracowanym harmonogramem,
    • dbać o poprawność językową, własną i uczniów,
    • podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne i psychologiczne,
    • wzbogacać warsztat pracy oraz dbać o powierzone pomoce i sprzęt dydaktyczny,
    • służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną i studentom odbywającym praktyki,
    • aktywne uczestniczyć w zebraniach Rady Pedagogicznej i zebraniach zespołów nauczycielskich, przedmiotowych i zadaniowych,
    • systematycznie współpracować z innymi nauczycielami i specjalistami,
    • rzetelne przygotowywać uczniów do konkursów przedmiotowych i zawodów sportowych,
    • udzielać rodzicom rzetelnych informacji o postępach ucznia oraz jego zachowaniu,
  1. przekazywać uczniom informację zwrotną polegającą na wskazaniu mocnych i słabych stron ucznia,
  2. wskazaniu tego, co robi dobrze, z czym ma trudności oraz w jaki sposób powinien dalej pracować nad poprawą wyników nauczania. Sporządzeniu notatki pisemnej nad pracą ucznia,

 

  1. W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom nauczyciel,
    • jest odpowiedzialny za życie zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych w szkole,
    • jest zobowiązany skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i ppoż., a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu,
    • jest zobowiązany z należytą starannością pełnić dyżur w godzinach i miejscach wyznaczonych przez Dyrektora.
  2. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej określonej w Karcie Nauczyciela.
  3. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni podlegają odpowiedzialności porządkowej wynikającej z art. 108 Kodeksu pracy .
  1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
    • udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
    • tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
    • rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
    • organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
    • udzielanie informacji bibliotecznych,
    • poradnictwo w wyborach czytelniczych,
    • prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego,
    • inspirowanie pracy aktywu czytelniczego,
    • informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów,
    • organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, np. apeli, konkursów.
    • 43
      1. Nauczyciele tworzą zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
  1. W szkole tworzone są stanowiska pracowników niepedagogicznych ( pomocniczych administracyjnych i obsługi ).
  2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1 ustala się na dany rok szkolny w arkuszu organizacyjnym.
  3. Do ogólnego zakresu zadań pracowników administracji i obsługi należy:
  1. Szczegółowy zakres zadań na poszczególnych stanowiskach określa Regulamin Organizacyjny Szkoły.
  2. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku potwierdza się podpisem pracownika.

ROZDZIAŁ VI

ORGANIZACJA I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA SZKOŁY Z RODZICAMI

  1. Dla zapewnienia warunków jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami szkoły. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:

ROZDZIAŁ VII

UCZNIOWIE SZKOŁY

  1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
  2. Na wniosek rodziców naukę w  szkole podstawowej może rozpocząć także dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat, jeśli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
  3. Decyzję o przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
  4. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
  5. Do klasy pierwszej przyjmowane są dzieci z obwodu szkoły na podstawie zgłoszenia rodziców.
  6. Uczniowie zamieszkali poza obwodem szkoły mogą być przyjęci do klasy pierwszej , jeżeli szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami.
  7. Zasady rekrutacji reguluje rozporządzenie o rekrutacji.
  1. Odroczenia obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny dokonuje dyrektor szkoły podstawowej , w obwodzie której uczeń mieszka.
  2. Odroczenia dokonuje się na wniosek rodziców złożony w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do 31 sierpnia.
  3. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
  4. W przypadku dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego obowiązek szkolny może być odroczony nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  5. Odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dokonuje dyrektor szkoły, w obwodzie którym dziecko mieszka, na wniosek rodziców złożony w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  6. W przypadku dalszego odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia rodzice zobowiązani są złożyć ponowny wniosek w roku kalendarzowym ,w którym dziecko kończy 8 lat. Wnioski, o których mowa w ust 4 i 5 składa się nie później niż do 31 sierpnia.
  7. Do wniosku, o których mowa w ust. 4 i 5 rodzic zobowiązany jest dołączyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym.
  1. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
  2. Dziecko spełniające obowiązek szkolny jak w formie, jak ust.1 może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas lub ukończenia tej szkoły, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki.
  1. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnych .
  2. Przez niespełnianie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej.
  1. Uczeń zobowiązany jest do dbania o schludny wygląd zewnętrzny oraz noszenia stosownego stroju w stonowanych barwach (nie może mieć połyskujących aplikacji, wulgarnych i obraźliwych nadruków itp.).
  2. W czasie świąt, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych ucznia obowiązuje strój galowy.
  1. Prawa ucznia wynikają z Konwencji o Prawach Dziecka.
  2. Uczeń ma także prawo do:
  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i stosownych regulaminach, a w szczególności:
  1. zachowywać podczas lekcji należytą uwagę,
  2. nie rozmawiać z innymi uczniami,
  3. zabierać głos tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela,
  1. okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
  2. przeciwstawiać się przejawom wulgaryzmu i brutalności,
  3. szanować poglądy i przekonania innych,
  4. szanować godność i wolność drugiego człowieka,
  5. zachowywać tajemnice korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba że szkodziłby ogółowi, zdrowiu czy życiu.
    • dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów: nie palić tytoniu i nie pić alkoholu, nie używać e-papierosów itp.,
    • nie używania narkotyków ani innych środków odurzających,
    • zachowywania czystego i schludnego wyglądu,
    • troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz – za zniszczone mienie szkoły odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice – rodzice zobowiązani są osobiście naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia,
    • nosić obowiązujący w szkole strój szkolny,
    • nie mogą przynosić i korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły (poza użyciem za zgodą nauczyciela w procesie dydaktycznym),
    • nie wolno nagrywać i w jakikolwiek inny sposób utrwalać przebiegu lekcji bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia,
    • bezwzględny zakaz używania telefonu w czasie zajęć edukacyjnych , wychowawczych i opiekuńczych dotyczy również nauczycieli,
    • nie wolno filmować i fotografować nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz uczniów bez ich wiedzy i zgody,
    • niewnoszenia na teren szkoły wartościowych przedmiotów i znacznych sum pieniędzy.
      1. Uczeń opuszczający szkołę ma obowiązek rozliczyć się ze szkołą na zasadach określonych przez dyrektora szkoły.
  1. Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
  1. Podstawą do wyróżnienia ucznia może być:
  1. Do każdej przyznanej nagrody uczeń może wnieść pisemnie zastrzeżenie z uzasadnieniem do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej przyznania. Od nagrody przyznanej przez dyrektora szkoły przysługuje uczniowi prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego zastrzeżenia z uzasadnieniem o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej udzielenia. Dyrektor rozpatruje sprawę w terminie  14 dni, może posiłkować się opinią wybranych organów szkoły.
  2. Sprzeciw może być złożony w dowolnej formie, w tym w formie pisemnej lub elektronicznej za pomocą środków porozumiewania się na odległość, najpóźniej w ciągu 3 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Składając sprzeciw, rodzice (opiekunowie prawni) lub uczeń uzasadniają jego złożenie.

 

  1. Szkoła może stosować wobec uczniów kary, w szczególności za nieprzestrzeganie statutu szkoły.
  2. Z wnioskami o zastosowanie kar mogą występować wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej i inni pracownicy szkoły.
  3. Uczeń może ponieść następujące kary:
  1. kradzieży (w porozumieniu z rodzicami dziecka pokrzywdzonego i na ich wniosek),
  2. bycia pod wpływem alkoholu na terenie szkoły,
  3. zażywania narkotyków, środków odurzających lub ich rozprowadzania na terenie szkoły,
  4. fizycznego i psychicznego znęcania się nad innymi uczniami,
  5. brutalności,
  6. dopuszczenia do innych wykroczeń, które naruszają ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne,
  1. Kary nakładają:
  1. Przy nakładaniu kar – należy brać pod uwagę:
  1. Uczeń, który naruszył obowiązki ucznia określone w statucie, niezależnie od nałożonej kary, może być zobowiązany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii wychowawcy do:
  1. Niedopuszczalne jest stosowanie kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.
  1. O przeniesienie ucznia do innej szkoły występuje dyrektor szkoły do kuratora oświaty na wniosek rady pedagogicznej, gdy:
  1. Wniosek do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły może zostać zawieszony przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące.
  1. Szkoła ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
  1. Od kar nałożonych przez wychowawcę uczniowi przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego odwołania do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Dyrektor szkoły w terminie 7  dni rozpatruje odwołanie i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu.
  2. Od kar nałożonych przez dyrektora szkoły przysługuje uczniowi prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 7 dni rozpatruje wniosek i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu, może przy tym zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego.
  3. Uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje odwołanie od zastosowanej kary, które składa się w formie pisemnej lub elektronicznej za pomocą środków porozumiewania się na odległość w terminie 3 dni od jej zastosowania do dyrektora szkoły.

 

ROZDZIAŁ VIII

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW

  1. Ocenianiu podlegają:
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
  1. Ocenianie szkolne ma na celu :
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
  1. Wewnątrzszkolne zasady oceniania są spójne z przedmiotowymi zasadami oceniania i nauczycielskimi.
  1. Cele oceniania spełniają funkcje w stosunku do:
  1. samoocena własnych osiągnięć,
  2. świadomy wybór stylu uczenia się,
  3. porównywanie własnych aspiracji z uzyskanymi wynikami,
  4. nabywanie świadomości konieczności przestrzegania norm współżycia społecznego,
  5. zdobywanie umiejętności prezentowania własnych osiągnięć,
  6. podejmowanie prób planowania własnego rozwoju.
  1. koordynowanie prac związanych z tworzeniem i ewaluacją szkolnego systemu oceniania,
  2. stworzenie warunków dla doskonalenia nauczycielskich systemów oceniania,
  3. promowanie najlepszych propozycji nauczycielskich,
  4. promowanie sukcesów szkolnych uczniów,
  5. zapewnienie więzi wiedzy szkolnej z istotną dla środowiska wiedzą pozaszkolną.
  1. Zasady szkolnego systemu oceniania uwzględniają:

 

 

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
  1. uczniów – na pierwszych lekcjach wychowawczych w miesiącu wrześniu i w trakcie zajęć edukacyjnych, co dokumentowane jest odpowiednim wpisem w dzienniku lekcyjnym,
  2. rodziców – na pierwszym zebraniu w miesiącu wrześniu, co dokumentowane jest odpowiednim zapisem w dokumentacji zebrania, do którego dołączona jest podpisana lista obecności,
  3. uczniów i ich rodziców – po dokonaniu jakichkolwiek zmian w wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania odpowiednio – na lekcjach i na najbliższych zebraniach rodziców, dokumentując ten fakt jak w podpunktach a) i b).
  4. Wychowawca oddziału informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie:
  1. Nieobecność rodziców na pierwszym spotkaniu klasowym we wrześniu zwalnia szkołę z obowiązku zapoznania rodzica ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole w wymienionym terminie – z uwagi na nieobecność rodzic winien sam dążyć do zapoznania się ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole.
  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
  2. Nauczyciele przechowują sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniów do zakończenia zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym.
  3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić ustnie.
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu na terenie szkoły uczniowi lub jego rodzicom w czasie uzgodnionym z wychowawcą lub nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
  5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne otrzymują do wglądu według zasad:
  1. Ocenie osiągnięć edukacyjnych podlega:

 

  1. Ocenianie w klasach I - III obejmuje w szczególności:
  1. W ciągu całego roku szkolnego nauczyciel klas I – III zobowiązany jest do gromadzenia informacji na temat ucznia oraz poziomu jego osiągnięć. Zobowiązany jest również do poinformowania rodziców o sposobach i formach dokumentowania tych osiągnięć.
  2. Szczegółowe warunki, sposoby i zasady oceniania i wymagania edukacyjne dla klas I- III zawarte są w odrębnym dokumencie.
  3. Ocenianie w klasach IV – VIII odbywa się według następujących zasad:
  1. Bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oraz oceny końcowe, ustala się w stopniach według następującej skali:

Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, od oceny „celujący” do oceny „dopuszczający”. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena „niedostateczny”.

  1. Przy ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie dodatkowego oznaczenia:
    + (plus), poza stopniem celującym, lub – (minus), poza stopniem niedostatecznym.
  2. Oceny bieżące wpisujemy do dziennika cyfrowo, natomiast śródroczne i roczne w pełnym brzmieniu.
  3. Nauczyciele przyjmują następujące ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny szkolne w stopniach:
  1. Szczegółowe kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych znajdują się w przedmiotowych zasadach oceniania.
  2. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. 
  3. minimalna liczba ocen bieżących, na podstawie której wystawia się ocenę klasyfikacyjną, nie powinna być mniejsza niż,
  4. 1 godzina tygodniowo - minimum 3 oceny
  5. 2 godziny tygodniowo- minimum 4 oceny
  6. 3 godziny tygodniowo- minimum 5 ocen
  7. 4 godziny tygodniowo - minimum 6 ocen
  8. 5 godzin tygodniowo - minimum 7 ocen
  9. 6 godzin tygodniowo - minimum 8 ocen

z wyjątkiem sytuacji, gdy uczeń opuścił więcej niż 20% godzin z danego przedmiotu;

  1. Nauczyciele stosują następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
  1. w jednym tygodniu mogą być najwyżej 3 , takie prace, zapowiedziane i wpisane do dziennika z co najmniej z tygodniowym  wyprzedzeniem,  w ciągu dnia uczeń może mieć jeden sprawdzian. W uzasadnionych przypadkach w klasie VII i VIII dopuszcza się możliwość przeprowadzenia 4 zaplanowane sprawdziany,
  2. nauczyciele nie powinni przeprowadzać prac klasowych w ostatnim tygodniu nauki przed terminem zakończenia wystawiania ocen śródrocznych/rocznych.
  3. ocena powinna być wpisana do zeszytu przedmiotowego i potwierdzona przez rodziców,
  4. jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w najbliższym terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż dwa tygodnie po przybyciu do szkoły. W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną,
  5. w przypadku powrotu ucznia do szkoły po usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłużej niż tydzień, uczeń ma prawo pisać sprawdzian ( pracę klasową) w innym wyznaczonym terminie,
  6. poprawa pracy klasowej jest dobrowolna. Uczeń pisze ją tylko raz w terminie do dwóch tygodni po omówieniu sprawdzianu pisemnego. Poprawa zawiera taki sam zakres treści i wymagania, ale inne pytania, zadania i polecenia,
  7. ocena z poprawy pracy klasowej jest odnotowywana w dzienniku obok poprzedniej oceny, przy czym bierze sie pod uwagę ocenę  lepszą przy ustalaniu oceny rocznej/semestralnej,
  1. Ocenie podlegają również;
  1. odpowiedzi i wypowiedzi na lekcji,
  2. wystąpienia [ prezentacje],
  3. samodzielne prowadzenie elementów lekcji,
  1. Ocena prac pisemnych dokonywana jest według następującego kryterium:
  1. Praca klasowa i sprawdzian typu opisowego powinna zawierać komentarz pisemny nauczyciela podkreślający pozytywy i braki w zakresie opanowania danego materiału, zaś innego typu prace klasowe i sprawdziany mogą być opatrzone komentarzem według uznania nauczyciela.
  2. Ocenione prace pisemne uczeń powinien otrzymać w ciągu 2 tygodni. W sytuacjach losowych dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych  o czas nieobecności nauczyciela.
  3. Uczniowie oraz rodzice są na bieżąco informowani o postępach dziecka, podczas wywiadówek, zebrań, dni otwartych, których roczny harmonogram podaje dyrektor do 15  września oraz spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem.

Są   to: 

  1. zaburzenia emocjonalne,
  2. nadpobudliwość,
  3. nerwice,
  4. choroby psychiczne.

We wszystkich przypadkach konieczne jest zaświadczenie lekarskie lub opinia/orzeczenie właściwej poradni                                                                                                                                                         

Kryteria oceny punktowej

Uczeń otrzymuje punkty dodatnie za:

ZACHOWANIA UCZNIA

Liczba pkt.

1.       Realizacja obowiązku szkolnego:

a)      100% frekwencja w danym miesiącu

1 pkt.

b)      Brak godzin nieusprawiedliwionych

1 pkt.

c)      Punktualność (brak spóźnień)

1 pkt.

d)     Brak uwag negatywnych w „Zeszycie obserwacji” w ciągu miesiąca

1 pkt.

e)      Czytelnictwo indywidualne

4 pkt.

f)       Średnia ocen 4.0 i powyżej

3 pkt.*

g)      Średnia ocen 4.75  i powyżej

6 pkt.*

h)      Premia za czytelnictwo

2-6 pkt.

2.      Udział w konkursie przedmiotowym:

a)      Przygotowanie i udział w etapie szkolnym

3 pkt.

b)      Awans do etapu rejonowego(powiatowego)

3 pkt.

c)      Awans do finału- finalista, laureat

10 pkt.

3.      Udział w konkursach szkolnych:

a)      Za każde przygotowanie w konkursie

2 pkt.

b)      Wyróżnienie (osoba wyróżniona otrzymuje punkty za udział i wyróżnienie)

4 pkt.

4.      Konkursy międzyszkolne

a)      Udział w konkursie

2 pkt.

b)      I, II, III miejsce, wyróżnienie

3-5 pkt.

5.      Udział w zawodach sportowych – indywidualnie i zespołowo:

a)      Udział na szczeblu szkolnym

3 pkt.

b)      Udział na szczeblu gminnym

6 pkt.

c)      Udział na szczeblu powiatowym

10 pkt.

d)     Udział na szczeblu wojewódzkim

12 pkt.

e)      Systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych(frekwencja min.75%)

2 pkt.*

6.      Właściwe wypełnianie powierzonych funkcji:

a)      Aktywne pełnienie funkcji w klasie (jednorazowo)

1-10 pkt. *

b)      Aktywne pełnienie funkcji w SU(jednorazowo)

1-10 pkt. *

c)      Dobrze pełniony dyżur klasowy

1 pkt.

d)     Dobrze pełniony dyżur szkolny

2 pkt.

e)      Prace społeczne na rzecz szkoły realizowane w czasie wolnym po lekcjach

3-5 pkt.

f)       Podjęte i ukończone działania na rzecz szkoły

1-10 pkt.

g)      Prace na rzecz klasy i szkoły (np. wykonanie estetycznych, treściwych, tematycznych, starannie wykonanych gazetek ściennych )

5 pkt.

h)      Dobrowolna  pomoc nauczycielowi(np. w porządkowaniu klasy po lekcji)

1-5 pkt.

i)        Dbałość o estetykę otoczenia (np. sprzątnięcie śmieci na korytarzu –dobrowolne-nie po sobie)

1-3pkt

j)        Pomoc koleżeńska po lekcjach na prośbę wychowawcy, nauczyciela przedmiotu w nauce.

3 pkt.

k)      Dbałość o podręczniki  użyczone uczniom z biblioteki

5-10 pkt.

7.      Przeprowadzenie działań charytatywnych i innych:

a)      Sprzedawanie cegiełek

2pkt

b)      Kupowanie cegiełek

1pkt

8.      Udział w organizowaniu imprez szkolnych:

a)      Udział i zaangażowanie w programach artystycznych przygotowanych na uroczystości szkolne i klasowe

2-10 pkt.

 

b)      Udział w szkolnych działaniach pozalekcyjnych

1-5 pkt.

c)      Dyskoteka

2-5 pkt.

d)     Zawody sportowe

5 pkt.

e)      Imprezy szkolne – akademie, apele, imprezy okolicznościowe

1-5 pkt.

f)       Imprezy organizowane z własnej inicjatywy (pomysł. organizacja, przygotowanie, przeprowadzenie)

15 pkt.

g)      Imprezy środowiskowe w czasie wolnym

5-10 pkt.

h)      Imprezy klasowe

5-10 pkt.

i)        Przyjście w stroju galowym w dni określone w Statucie Szkoły

3 pkt.

9.      Bezpieczeństwo ucznia

Przeciwstawia się rożnym przejawom agresji, reaguje na niepokojące sytuacje obserwowane wśród rówieśników

1-5 pkt.

10.  Do dyspozycji wychowawcy klasy:

Kultura osobista np. używanie na co dzień zwrotów grzecznościowych, okazywanie szacunku w stosunku do innych uczniów i pracowników szkoły,

zabieranie głosu na lekcji tylko po podniesieniu ręki za pozwoleniem nauczyciela, wzorowe prowadzenie zeszytu przedmiotowego, przyniesienie kwiatka do klasy, wzorowe zachowanie na wycieczkach i wyjazdach szkolnych wykonywanie poleceń nauczyciela itp.

1-5 pkt.

11.  Samoocena(jeden raz w miesiącu)

0-2 pkt.

Punkty oznaczone * wpisywane są raz na koniec semestru.

Uczeń otrzymuje punkty ujemne za:

ZACHOWANIA UCZNIA

 Liczba pkt.

1.      Realizacja obowiązku szkolnego:

a)      Wagary

-10 pkt.

b)      Każda nieusprawiedliwiona godzina

-1 pkt.

c)      Spóźnienia (za każde spóźnienie)

-3 pkt.

d)     Opuszczanie  zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i innych pozalekcyjnych nieobecności -50%)

-10 pkt.*

e)      Nieobecność nieusprawiedliwiona, gdy klasa jest na wycieczce

-3 pkt.

f)       Nieusprawiedliwiona nieobecność na imprezach, uroczystościach i akcjach organizowanych przez szkołę

-5 pkt.

g)      Brak książek, zeszytów, ćwiczeń, pomocy dydaktycznych, zeszytu korespondencji, stroju sportowego, obuwia zmiennego

-1 pkt.

h)      Przebywanie w szatni ( zamiast na lekcji) przed wyjazdem na zawody.

-5 pkt.

i)        Nie wywiązanie się z umowy dotyczącej czytelnictwa – rozliczanie miesięczne

-4 pkt.

2.      Niewłaściwe wypełnianie powierzonych funkcji:

a)      Nieuzasadnione niewywiązywanie się z obowiązków podjętych dobrowolnie na rzecz klasy lub szkoły

-5 pkt.

b)      Niewypełnienie obowiązku dyżurnego

-3 pkt.

c)      Nie wywiązywanie się z przyjętych funkcji

-4 pkt.*

d)    Brak stroju galowego w dniach określonych w Statucie Szkoły.

-3 pkt.

3.      Niewłaściwe zachowanie podczas lekcji i przerw:

a)      Wulgarne słownictwo, przeklinanie

do -5.pkt.

b)      Nieodpowiednie zachowanie w stosunku do pracowników szkoły, kolegów i innych osób ( w tym skarżenie) 

do -5 pkt.

c)      Lekceważenie poleceń nauczyciela podczas zajęć i przerw

- 3 pkt.

d)     Celowe uporczywe dezorganizowanie lekcji pomimo uwag nauczyciela

do -10 pkt.

e)      Nieodpowiednie zachowanie podczas apelu lub uroczystości szkolnej

-3 pkt.

f)       Przesiadywanie w szatni przed i po lekcjach

-2 pkt.

g)      Nieuzasadnione przesiadywanie w łazienkach

-5 pkt.

h)      Używanie telefonów komórkowych podczas pobytu w szkole- podczas lekcji, na przerwach(ewentualne użycie telefonu na terenie szkoły jest możliwe po uprzednim wyrażeniu zgody przez nauczyciela)

-10 pkt.

i)        Jedzenie, picie, żucie gumy na lekcji

-2 pkt.

j)        Zaśmiecanie otoczenia

-3 pkt.

k)      Kłamstwa

-5 pkt.

4.      Niszczenie:

a)      Rzeczy należących do innych osób lub instancji

-5 pkt.

b)      Sprzętu, umeblowania, budynku, dewastacja otoczenia

-5  pkt.

5.      Stosowanie przemocy:

a)      Udział w bójkach, agresja fizyczna – bicie , kopanie, uderzanie

do -10 pkt.

b)      Stosowanie przemocy psychicznej, emocjonalnej- wyśmiewanie, izolowanie, piętnowanie

-10 pkt.

c)      Stosowanie gróźb i szantażowanie

-10 pkt.

d)     Brak reakcji na przemoc, niereagowanie na niewłaściwe sytuacje wśród rówieśników

do -5 pkt.

6.      Zachowanie zagrażające bezpieczeństwu:

a)      Samowolne opuszczanie terenu szkoły w czasie przerw lub lekcji

do -5 pkt.

b)      Samowolne oddalenie się od grupy w czasie wycieczek, wyjść poza szkołę

do -5 pkt.

c)      Nieprzestrzeganie regulaminu spędzania przerw(np. bieganie, wrzaski, przebywanie na niewłaściwym piętrze, nieuzasadnione przebywanie w toalecie itp.)

1-3 pkt.

d)     Zastawianie plecakami przejść między ławkami

-1 pkt.

e)      Zbieganie po schodach

-2 pkt.

f)       Zjeżdżanie po poręczy

-2 pkt.

g)      Spychanie kolegów /koleżanek ze schodów

-3 pkt.

h)      Wychylanie się przez otwarte okna

-5 pkt.

i)        Siadanie na parapetach

-1 pkt.

j)        Złe zachowanie w czasie szkolnych wycieczek i na stołówce

-3 pkt.

k)      Niewłaściwe ustawienie plecaków pod klasami

-1 pkt.

l)        "Bujanie się” na krześle podczas lekcji

-1 pkt.

7.      Do dyspozycji wychowawcy klasy:

Nieodpowiedni wygląd ucznia( fryzura-malowanie, malowanie paznokci, długie kolczyki, biżuteria stwarzająca niebezpieczeństwo).

1-5 pkt.

8.      Uleganie nałogom:

a)      Picie alkoholu i palenie papierosów na terenie szkoły, podczas imprez szkolnych, wycieczek

-25 pkt.

b)      Stan wskazujący na spożycie alkoholu, środków psychoaktywnych

-15 pkt.

c)      Prowokowanie, namawianie, naklaninie kolegów do zachowań niezgodnych ze Statutem Szkoły

-10 pkt.

9.      Uczeń, który dokonał bardzo nagannego czynu:

a)      Podrabianie podpisu, zwolnienia lub oceny, dokumentów

-25 pkt.

b)      Niszczenie dokumentacji szkolnej

-20-30 pkt.

c)      Wyłudzanie pieniędzy, kradzieże

do -20 pkt.

10.  Inne uchybienia:

Uczeń, który wszedł w konflikt z prawem otrzymuje ocenę naganną(bez względu na ilość otrzymanych punktów)

 

Punkty oznaczone * wpisywane są raz na koniec semestru.

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania według skali punktowej:
  1. Nie później niż na 10 dni przed zebraniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Nauczycieli powiadamia ucznia ustnie o proponowanych ocenach śródrocznych, zaś informację o przewidywanych ocenach rocznych otrzymuje uczeń i jego rodzice otrzymują w formie pisemnej , w trakcie indywidualnych  konsultacji z rodzicami , zebrań, bądź w innej dającej się zweryfikować formie.
  1. formy podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej,
  2. termin podwyższenia;
  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  4. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
  5. Egzamin klasyfikacyjny może zdawać także uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą, który uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej, obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z Dyrektorem.
  6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, egzaminy klasyfikacyjne przeprowadzane są przez szkołę, pod warunkiem, że Dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku nauki poza szkołą.
  7. Uczniowi, o którym mowa w ust. 5 nie ustala się oceny zachowania.
  8. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 2 –5, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  9. Egzaminy klasyfikacyjne z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, wychowania fizycznego mają przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  10. Dla ucznia, o którym mowa w ust.5, nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z:
    • obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego,
    • dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  11. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 2 - 4, przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: 
  1. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 5, przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
  1. W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 164 ust. 3 i 4 prawa oświatowego, dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, Dyrektor powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 5 oraz art. 164 ust. 3 i 4 prawa oświatowego, oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
  3. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice ucznia.
  4. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  1. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  2. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego, może przystąpić do takiego egzaminu w terminie określonym przez Dyrektora.
  3. Uczeń nieklasyfikowany z jednego lub wszystkich przedmiotów nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę, a uczeń klasy ósmej nie kończy szkoły podstawowej.
  1. Uczeń klasy I– III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
  2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I– III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
  3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
  4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
  5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć. 
  6. Uczeń, spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  7. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  8. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć. 
  9. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
  10. Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
  11. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.

 

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Wymienione zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zastrzeżenia wnosi się z wykorzystaniem technik porozumiewania się na odległość.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
    • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; w okresie stanu epidemii w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w formie pisemnej z wykorzystaniem technik porozumiewania się na odległość,
      1. sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej,
      2. sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
    • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną.
  4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  5. W skład komisji przeprowadzającej sprawdzian, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności: 
  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
  2. W skład komisji, rozpatrującej zastrzeżenia ucznia lub jego rodziców do rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, wchodzą:
  1. Komisja, o której mowa w ust. 9, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. 
  2. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  1. Protokoły, o których mowa w ust. 7 i 11 stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia. 
  2. Przepisy ust. 1–12 stosuje się w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

1) język polski;

2) matematykę;

3) język obcy nowożytny;

4) jeden przedmiot do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

  1. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawności sprzężone  w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nie przystępuje do egzaminu ósmoklasisty.
  2. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności inne niż wymienione w ust.4 może być zwolniony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na wniosek rodziców pozytywnie zaopiniowanych przez dyrektora szkoły.
  3. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych, w terminie głównym:

1) nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów albo

 2) przerwał egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów – przystępuje do egzaminu z tego przedmiotu lub przedmiotów w terminie dodatkowym w szkole, której jest uczeniem.

  1. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie dodatkowym, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia.
  2. Wyniki egzaminu ósmoklasisty nie wpływają na ukończenie szkoły

 

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne i przystąpił ponadto do egzaminu ósmoklasisty.
  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał  z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75  i co najmniej bardzo dobrą ocenę            z zachowania.
  3. O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
  4. Uczeń, spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75. 
  5. Uczeń szkoły podstawowej, który nie spełnił wymienionych warunków, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej.
  1. Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się.
  2. Przy ustalaniu oceny nauczyciel powinien odnosić ją do możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
  3. Ocenianie stwarza okazję do samooceny i podniesienia jakości pracy ucznia.
  4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków, np. poprzez organizację zajęć dodatkowych, wyrównawczych.
  1. Rodzice mogą kontaktować się z nauczycielami w trakcie spotkań z rodzicami, konsultacji i w czasie przerw międzylekcyjnych.
  2. W sytuacjach wyjątkowych wychowawca kontaktuje się telefonicznie lub pisemnie z rodzicami ucznia. W przypadku braku kontaktu wychowawca odwiedza ucznia w domu rodzinnym.
  3. Wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów powinny być przedstawione uczniom i rodzicom do końca września.
  4. Rodzice i uczniowie powinni być zaznajomieni z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania na pierwszym spotkaniu z wychowawcą.
  5. Informacja o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych przekazywana jest rodzicom w formie pisemnej, w trakcie indywidualnych konsultacji z rodzicami , zebrań, bądź w innej dającej się zweryfikować formie przez wychowawcę klasy na 10 dni przed rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym.
  6. Rodzice mają prawo zgłosić do wychowawcy swoje uwagi na temat zachowania ucznia, a wychowawca zobowiązany jest uwzględnić je przy ocenie zachowania.
  1. Wychowawca klasy ma obowiązek zapoznać uczniów i rodziców z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. Nauczyciel przedmiotu ma obowiązek zapoznać uczniów i rodziców z kryteriami oceniania na poszczególne stopnie z danych zajęć edukacyjnych.
  3. Zmiany w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania mogą być wprowadzone uchwałą rady pedagogicznej.
  4. Ewaluacji oceniania wewnątrzszkolnego dokonuje zespół nauczycieli powołany przez dyrektora szkoły.
  5. Zadaniem zespołu jest opracowanie i przeprowadzenie ankiet wśród nauczycieli, uczniów i rodziców, sformułowanie wniosków i przedstawienie ich do zatwierdzenia radzie pedagogicznej.

 

ROZDZIAŁ I X

CEREMONIAŁ

  1. Szkoła posiada Ceremoniał szkolny,

Flaga używana jest podczas apeli organizowanych z okazji uroczystości i świąt państwowych oraz szkolnych

  1. treść przyrzeczenia absolwentów w brzmieniu Ja uczeń klasy ósmej, dziś absolwent Szkoły   Podstawowej w Olszewce opuszczając tę Szkołę, przyrzekam: „aktywną postawą przyczynić się do rozsławienia imienia Szkoły, którą dziś opuszczam; przyrzekam: być w przyszłości dobrym  i uczciwym Polakiem”.
  2. Flaga używana jest podczas apeli organizowanych z okazji uroczystości i świąt państwowych .
  3. Flaga szkoły jest pod opieką samorządu uczniowskiego i wyłonionego pocztu sztandarowego.
  4. Flagami dekorujemy szkołę z okazji świąt i rocznic państwowych oraz ważnych świąt szkolnych np. Rocznica Odzyskania Niepodległości ,Trzeciego Maja i innych,
  5. W czasie żałoby narodowej zawieszane są flagi państwowe z kirem, przed budynkiem szkoły.
  6. Godło zawieszone jest w każdym pomieszczeniu szkoły.
  7. Uroczystościom szkolnym przewodniczy Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
  8. W czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy.

 

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Szkoła pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek Gminy Jednorożec.
  2. Obsługę finansowo - administracyjną szkoły zapewnia Gminny Zespół Oświaty w Jednorożcu. Szczegółowy zakres obsługi określa porozumienie zawarte pomiędzy dyrektorem Szkoły a dyrektorem Zespołu.
  3. Regulaminy określające działalność organów szkoły nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu.
  4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i uchwala jego zmiany lub uchwala statut.
  2. Wniosek o zmianę statutu może wnieść dyrektor oraz każdy kolegialny organ szkoły, a także organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący.
  3. Dyrektor opracowuje tekst ujednolicony po trzech kolejnych zmianach
  4. Dyrektor, po przygotowaniu tekstu jednolitego statutu, jest odpowiedzialny za jego upublicznienie społeczności szkolnej.
  5. Niniejszy statut udostępnia się wszystkim zainteresowanym w bibliotece szkolnej , sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły edupage.org
  6. W sprawach nie ujętych w Statucie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
  1. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Szkoły Podstawowej w  Olszewce " uchwalony  30 listopada  2018  z późn. zm.
  2. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 27  sierpnia 2021 r

Statut szkoły

Osoby odpowiedzialne

Autor:Mirosława Kulesza
Odpowiada:Mirosława Kulesza
Wytworzył:Mirosława Kulesza
Data ostatniej zmiany:2022-07-20 15:51:16

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 391