1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Nr 67 poz. 329 z 1996 r. z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą oraz przepisach.
1) Zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy, moralno - emocjonalny i fizyczny zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej, narodowej, etnicznej, językowej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
2) Przygotowuje młodzież do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, rodzinnym i kulturalnym, rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształci i wychowuje w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazuje wiedzę o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, o kulturze i środowisku naturalnym.
3) Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności, uzyskanie świadectwa dojrzałości, przygotowanie do nauki w szkołach wyższych oraz do życia we współczesnym świecie.
4) Zapewnia pełną opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb i możliwości szkoły; umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
5) Udziela pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
6) Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania.
7) Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły.
2. Cele i zadania szkoły realizowane są między innymi poprzez:
1) Stworzenie odpowiednich warunków materialnych do kształcenia ogólnego przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa i higieny nauki.
2) Zapewnienie wysoko wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej.
3) Udzielanie rodzicom i uczniom wszechstronnej pomocy psychologicznej i pedagogicznej zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych, stresujących oraz trudnościach wychowawczych.
4) Prowadzenie działalności resocjalizacyjnej młodzieży zagrożonej wychowawczo poprzez stały kontakt z rodzicami, rozbudzanie indywidualnych zainteresowań oraz rozwijanie form samopomocy.
5) Umożliwianie uczniom rozwijania zainteresowań własnych na zajęciach fakultatywnych, w kołach zainteresowań, sportowych, innych.
6) Sprawowanie opieki nad uczniami wybitnie zdolnymi przez przydzielanie im zadań specjalnych, organizowanie zajęć pozalekcyjnych, indywidualną pomoc w przygotowaniu do konkursów przedmiotowych, nagradzanie i promocję osiągnięć.
7) Udzielanie pomocy dydaktycznej uczniom wykazującym braki w zakresie umiejętności i wiadomości z poszczególnych przedmiotów w formie konsultacji indywidualnych i samopomocy uczniowskiej.
8) Organizowanie doraźnej pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji spowodowanej wypadkami losowymi.
9) Szczególną troskę o pełną adaptację młodzieży rozpoczynającej naukę w szkole.
10) Dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, organizuje się nauczanie indywidualne na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
a. Indywidualne nauczanie dyrektor szkoły organizuje w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
b. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.
c. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi: od 12 do 16 godzin.
11) Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi, wybitnie zdolnemu, na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela - opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
a. Indywidualny tok nauki to proces kształcenia się ucznia w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w sposób dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
b. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki:
- może w ciągu roku szkolnego realizować program nauczania z zakresu dwóch i więcej klas,
- może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania jego klasy,
- może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej samej lub innej szkole, w tym także w szkole wyższego stopnia albo realizować program we własnym zakresie,
- jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
c. Indywidualny tok nauki dopuszcza także przyspieszoną promocję, a więc wcześniejsze ukończenie szkoły.
d. Ustawa z dnia 16 grudnia 2004 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 281, poz. 2781) określa zasady przyznawania stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Autor: | Przemysław Malik |
Odpowiada: | Przemysław Malik |
Wytworzył: | Przemysław Malik |
Data ostatniej zmiany: | 2011-02-21 13:57:32 |
Odwiedzin na stronie: | 1442 |